Sunday, March 27, 2011

A PERSON I LOVE THE MOST

Salam sayang semua.
Harap pembaca semua mengambil mood untuk membaca karangan panjang berjela dari LY... :)
Sebelum pembaca semua membaca dengan lebih lanjut......LY nak share dengan pembaca semua 1 video yang agak femes.....







Touching kan????

LY tak malu nak mengaku yang LY keluar air mata lepas tengok video ni masa pegawai PPD PD tunjuk video ni masa taklimat orientasi guru baru siang tadi.

LY selalu baca entry bloggers pasal IBU diorang....dan banyak jugak contest pasal IBU ni dalam dunia blogging ni.....LY kagum sangat2 when bloggers can described their feeling towards their mother.....kadang2 menangis jugak baca entry bloggers pasal IBU, MAK, MAMA, UMI ni...
Kedudukan IBU sangat istimewa dalam dunia ni....sehinggakan Allah meletakkan kedudukan ibu yang paling teratas untuk kita taati selepas Allah dan Rasulullah....sehinggakan dalam perumpamaan keistimewaan ibu ini tercetusnya istilah SYURGA DI TELAPAK KAKI IBU....

Dalam entri ni LY bukan nak cerita mengenai IBU LY iaitu PUAN AZIZAH....bukan sebab LY tak taat seperti yang ALLAH telah wajibkan.....tapi sila baca tajuk dekat atas balik.....A PERSON I LOVE THE MOST.....

Readers....The person I love the most is my own ABAH....
Saya tak pandai nak describe perasaan macam yang bloggers lain selalu taip dalam entry diorang....tapi kalau ada yang tanya, siapa insan yang paling LY sayang dalam dunia ni....LY akan jawab ABAH LY lah insan yang paling LY sayang....

Sampai hati kan LY kata orang yang LY sayang adalah Abah..bukan mak....kan mak orang yang lahirkan LY...yang susukan LY sampai umur lebih dari 2 tahun...besarkan LY...jaga makan pakai LY... (LY dibesarkan sepenuhnya oleh mak sebab mak tak kerja).....
Mak sentiasa ada tempat yang istimewa dalam hidup setiap orang kan....macam tu jugak dengan LY...maka tak perlu pertikaikan ye.....
Abah LY....Encik Ramli bin Chek....akan mencecah umur 58 tahun pada 9 Mei 2011 ini....Bakal berpencen dari Majlis Perbandaran Kajang dengan elaun pencen sebanyak RM XXX.....

 [sempoi tak raya pakai selipar Jepun je]

Abah LY....kalau korang tengok dari jauh....dekat pun boleh tengok...abah LY badan dia besar....sederhana tinggi....kulit gelap....misai  macam Sarjan Senin dalam cerita DYH, Gerak Khas tu (nak jugak letak DYH tu!!).....kerut muka macam nak makan orang....Agak2 korang apa agaknya personaliti abah LY???

Ramai yang kata....."mesti AYAH ko garang kan?"..."garangnya muka ABAH ko?!!"
OPSSS....silap belaka semua itu....

Meh sini LY nak taip panjang lebar....about the person I love the most....my ABAH.

Dalam dunia orang Melayu ni kalau kita panggil bapa kita dengan panggilan BAPAK bunyi ala2 garang kan....kalau sebut AYAH macam tegas tapi prihatin....and bila kita sebut ABAH....bunyi macam mana??? Manjakan bila kita sebut ABAH??? Kadang2 kita panggil BAH je.... Dialog kita..."pe dia bah??"...."bah, abah kat mana?" Manja kan orang yang berpanggilan ABAH ni...

Muka abah LY garang....serius kalau korang tak kenal abah LY ni...korang akan kata "mesti ayah ko ni garang tahap gaban tak boleh bantah apa2 kan??" Opss....silap ye....
Muka je garang...tapi dalam hati ada taman....sebab tu lah panggil ABAH...bukan AYAH atau pun BAPAK.


Nak cerita pasal abah ni memang panjanglah jawabnya.....
tapi kenapa LY kata abah orang yang paling LY sayang.
Jawapan klise je okay....tak perlu nak suspense sangat...

"Sebab abahlah, LY berjaya hari ni"
~~bukan patut guru ke?? kan guru yang bagi ilmu pada LY~~
Tu semua LY tak nafikan....memang benar....
Tapi alasan dan punca pertama LY habiskan belajar sampai dah jadi CIKGU ni pun semuanya bermula dengan abah LY....

Masa kecik...masuk darjah 1....(LY tak tadika okay!!!)...hari2 naik motor dengan abah pergi sekolah.. Tersepitlah LY dekat tengah motor diapit oleh abah yang bawak motor dan kakak LY dibelakang LY sebagai penumpang utama...kecik2 LY dah jadi sandwich...kalau tak jadi sandwich, LY jadi mangsa embun pagi sebab duduk dekat depan abah yang bawak motor.

Pergi sekolah bukan calang2 pagi kitorang keluar....sebabnya kitorang ikut jadual abah pergi kerja...
Tercegat pagi2 jam 6:30 kadang2 dekat pagar sekolah kalau tak bukak lagi...tapi selalunya abah hantar sampai dekat kantin sekolah...menengoklah kami makcik2 kantin buat kerja pagi2...(owner kantin sekolah Lui masa tu arwah pakcik Nasir)...tapi kitorang tak makan/sarapan dekat sekolah pun...sebabnya KADANG2 mak LY dah buat breakfast...TAPI SELALUNYA kitorang akan breakfast dekat kedai arwah Atok Kutan....geng2 breakfast dulu kompomlah anak2 orang Asli yang tinggal dekat ceruk PAYA LEBAR berserta makcik2 orang Asli yang kerja tanam bunga dekat luar.

Style breakfast dengan abah masa LY sekolah rendah dulu....LY makan nasi lemak...abah LY kadang2 je makan...Tapi abah akan order air untuk dia je....dan abah akan minta 1 cawan kosong dengan Nek Melah...abah akan timbuk sendiri air dia tu sebab panas...takpun hembus bagi sejuk...lepas tu abah akan bahagikan air tu...2/3 untuk dia....1/3 untuk LY....kadang2 1/3 air tu pun tak habis....abah LY tak marah...tapi pandang dan tunggu sampai LY habis teguk air tu....selalunya tak habis pun....abah akan tunggu kat motor then baru kitorang gerak pergi.

Balik sekolah, kadang2 abah TUNGGU...bukan jemput okay...tak selalu sebab abah LY kan kerja...kalau dia balik time rehat tengah hari tu, abah LY akan tunggu depan sekolah (port rumah haji Lamid)....then bila kitorang keluar...nampak abah, waahhhhhh suka2...sebab tak payah nak tunggu bas FOH HUP atau mana2 jiran yang kosong untuk ditumpang... (LY paling terer bab menumpang orang ni masa sekolah)...habis time rehat abah, beliau nak pergi kerja balik...kitorang pun akan ikut sekali naik motor untuk ke sekolah agama petang pulak....

Dulu2  pengangkutan awam yang utama ke sekolah kompomlah bas FOH HUP yang dah bankrup...dulu2 mana ada bas sekolah atau van sekolah dekat Lui tu....kalau ada pun geng2 orang asli punya...driber pakcik Aba....maka sepanjang sekolah Lui 6 tahun tu....memang kebergantungan hidup untuk ke sekolah adalah dengan abah....

Pernah ada 1 tempoh LY dan adik2 mengalami kesukaran nak ke sekolah sebab abah keluar pergi kerja terlalu awal....kalau LY seorang je mungkinlah okay abah bawak...tapi masa tu  LY darjah 6....Sabri darjah 3 dan Asri darjah 1....tak sanggup lah abah LY nak bawak budak kecik dan suruh LY jaga pagi2 buta kat sekolah tu kan...kalau perangai baik duduk diam tak apalah jugak...ni macam hapernyer ntah dibuat perangai nanti tak ke naya....
Kiranya abah LY taknaklah bebankan LY dengan tugas berat masa tu....

Masuk sekolah menengah...Tingkatan 1 dan 2 LY sekolah petang....naik bas...tak ada orang nak hantar...masa tu famili LY ada 1 motor je dekat rumah....abah guna sepenuhnya....tapi waktu balik sekolah....abah LY akan tunggu LY...kadang2 bila LY dah ternaik bas (kes keluar dari pintu lain dekat sekolah terus jalan kaki pergi pekan batu 14 nak tunggu bas), dari dalam bas LY perasan abah LY ada tunggu dekat bawah pokok dekat tepi sekolah...cepat2 tekan loceng....turun waktu orang tengah padat dalam bas...lari dekat abah....fuh!!!!!! Sampai rumah dulu sebelum kawan2 lain yang naik bas.

Naik tingkatan 3, back to situation in secondary school....masa tu akak LY dah habis sekolah...adik2 mak suruh diorang naik dengan van prebet sapu....3 tahun LY pergi sekolah naik motor dengan abah LY......Rumah LY dekat batu 23...sekolah LY dekat batu 14 Langat sinun....kalau korang darab dengan 1.6 km....korang kira lah berapa jarak LY tempuh pagi2 setiap hari dengan abah LY...sejuk okay jalan dekat Lui sana tu....

Masa ni situasi ada lain sikit....pagi2 keluar dari rumah LY pakai baju sejuk abah...then kitorang breakfast dekat warung pakcik Sahak dekat kampung Pachat sebelah sekolah Jalil tu...dah habis makan, abah akan pusing balik ke sekolah..hantar sampai depan gate....baju sejuk yang LY pakai tu abah LY ambil lepas tu abah LY akan pakai pulak....baju sejuk tu besar...TAPI SELESA...tak sejuklah badan ni bila dah sampai Langat...jarang lah LY nak rajin2 pakai sweater lain....walaupun banyak je sweater abah yang lain.

Balik sekolah hari Jumaat, sekolah habis jam 12:30...selalunya abah LY dah siap sedia tunggu dekat bawah pokok tepi sekolah macam biasa....

kitorang tak terus balik rumah...singgah dulu makan kueh udang dan ABC dekat batu 18 (sekarang ni jadi port orang shooting drama)....perggghhhh...dah lah hari tengah panas...layan ABC dengan abah port bawah pokok buluh...order 1 cup jer...kongsi berdua....LY memang jenis kongsi2 je dengan abah LY ni...sebabnya LY makan tak habis....huhu...Lepas tu sampai rumah, cukup2 masa abah nak bersiap pergi sembahyang Jumaat....mak LY selalu tak puas hati sebab dia penat tunggu dekat rumah nak lunch sama....maka lunch hari Jumaat lepas habis solat Jumaat.

Habis sekolah masuk matrik....abah punyalah sedih LY nak tinggalkan dia...tak pandang pun muka LY yang dah nangis masa nak ditinggalkan (ceehhh...LY yang sedih nak kena tinggal adalah)...
Habis matrik....masuk U...masa isi online UPU abah LY tak kisah LY nak jadi apa pun nanti tapi dia kata...minta dekat2 sudahlah. Kalau jauh, susah abah nak hantar. Termakbul doa abah dan mak....tak dapatlah LY ke Sabah dan Sarawak seperti yang diangan2kan.

Dapat UPM, selalulah LY balik Lui.....BERJEMPUT oleh abah lepas habis kuliah hari Jumaat....kadang2 kakak yang ambil kalau abah tak boleh.... Balik UPM.....BERHANTAR sampai parking KOSASS yang bersebelahan Seladang...oleh abah LY pada Ahad malam atau pagi Isnin sebelum masuk kuliah jam 8 pagi!!!!

Habis 7 semester di UPM...maka LY bungkus semua barang bawak balik naik kereta...abah yang ambil....masuk sem 8....sem untuk praktikal...

LY kurang bernasib baik sebab tak dapat praktikal dekat sekolah yang dihajatkan...tapi Alhamdulillah...LY praktikal di SM Teknik Kajang...DEKAT dengan MPKj....1 jalan nak pergi kerja abah LY......
Pagi2 keluar rumah...nak pergi praktikal ni.....baju kurung baik punya.....naik MOTOR dengan ABAH....breakfast kali ni dekat warung pakcik Rahman batu 9... yang dekat lorong nak masuk rumah arwah YB Dr. Zainal (bekas timbalan MB Selangor) tu...merasalah pagi2 tengok ostrich 2 ekor dekat rumah YB Dr Zainal...Kali ni perit sikit naik motor...bukan sebab sejuk embun pagi..tapi sebab jauh...dari Lui-Kajang....40 minit...

Sampai dekat sekolah tak pernah lah LY lewat dari 7:20 pagi...abah hantar sampai depan pejabat SMTKj tu....balik sekolah kalau jam 5 petang, abah jemput dekat sekolah.....post kan kejap LY dekat akak LY yang kerja dekat MPKj jugak....LY balik naik kereta sampai Taman Perkasa....lepas tu abah LY dah habis kerja baru ambil LY dekat rumah akak LY. Kadang2 LY sampai rumah dekat jam 8 tau....tapi tak apa...ada abah....

Kalau hari Jumaat, habis waktu sekolah...abah jemput bawak pergi makan dekat Sungai Jelok...Adalah dekat 10 kali makan dekat kedai pak Njang tu sepanjang praktikal...makan nasi...masa ni lain2 pinggan...dah tak ada kongsi2....

Nak pergi interview.....Abah hantar....nak pergi sana abah hantar...nak pergi situ abah hantar...
Balik dari Lukut-Seremban ni pun abah jemput dekat KTM Kajang....semuanya abah....
 [view dari tepi KTM Kajang]

Sebab itulah LY katakan....the person I love the most is my only one Abah...
LY tak boleh bayangkan...keadaannya kalau abah tak ada untuk semua ini.....mungkin orang lain boleh kata.....banyak lagi cara untuk bergerak pergi sana pergi sini...LY boleh je nak harapkan adik2 yang dah besar + berlesen kereta motor.....tapi bagi LY....harapan pertama LY adalah abah LY...

Bukan saja harapan, tapi juga tempat kebergantungan hidup...dan kebergantungan keselamatan....
Dengan abahlah LY rasa selamat....even naik motor tak pakai helmet pergi sekolah pagi2...naik motor jalan sesak dengan lori kiri kanan...kalau naik motor dengan adik2...memanglah rasa takut tu tinggi...naik dengan abah boleh peluk...naik dengan adik2....ceih....dahlah LY ni kurus..adik2 pun bukanlah berisi macam abah...kalau lalu tepi lori memang rasa melayang je motor...

Kalau orang kata anak manja abah....apa LY kisah....tak manja mana pun LY ni....tak adanya abah LY bagi kereta ke motor ke untuk LY guna....tak ada pun abah LY bagi duit semata2 nak beli benda yang bukan2....tak manja pun LY ni...

Tapi dalam banyak2 adik beradik....LY-lah yang paling banyak peluk abah dari kecik sampai ke besar....naik motor bersamalah katakan...LY-lah paling banyak minum berkongsi cawan atau minuman dengan abah sebabnya selalu breakfast dan lunch bersama dekat luar....abah selalu makan lebihan makanan yang LY makan...dan terpenting sekali....LY lah yang paling banyak sekali salam cium tangan dan cium pipi abah..... yang lain pun salam jugak...tapi tak cium pipi.... huhu...kalau ada pun waktu raya...adik beradik yang lain sesi naik motor masa sekolah rendah dan menengah je...tapi LY....dari sekolah....sampai ke U...sampai praktikal...mesti salam cium tangan....cium pipi tak boleh sebab abah pakai helmet....balik kolej atau pergi jauh mesti cium pipi....

Dan sayang tu....tak terungkap dengan sekadar kata2 dan perbuatan sahaja.....ada banyak lagi ujian dugaan yang akan Allah bagi untuk menguji erti kasih sayang kita....

LY berdoa....agar Allah berikan kesempatan untuk LY memberi kebergantungan hidup dan keselamatan kepada insan yang LY sayang ni....

~batubersurat: TO BE CONTINUED.....

2 comments:

dentist-to-be said...

wah kak yan!! panjangnyer tapi saye bace semue.. satu ayt pon xskip..

pakcik ramli memg hebat..

Lady Ya-alif-nuN said...

mekasih sudi baca....