Friday, January 27, 2012

Cuti....+ sambung belajar

|
|
|
|
|
|
|

Salam Takzim.
Sedar tak sedar hari ni sudah malam Sabtu....macam mana nak sedar kalau tiap2 masa asyik tidur je...berjaga beberapa jam je sepanjang seminggu ni.
Bangun pagi sah2 paling awal 9:30 pagi...petang sambung lagi tidur.
Terlebih tidur punya pasal, tup2 dah nak masuk hari Sabtu.

Malas nak lama2 dekat Lui ni...memangdangkan asyik melingkar macam ular je dekat rumah ni, ada baik LY balik PD baca buku atau tanda buku budak2.

Dalam masa beberapa hari lagi dah nak genap umur jubli perak. Preparation untuk sambung master tak buat apa2 pun. LY rancang lepas budak2 habis PMR lah baru nak fikir. Course apa nak ambil....nak buat kat mana...nak pinjam duit kat mana.

Dah terlanjur duduk depan laptop membukak blog ni LY rasa just nak share apa yang LY dah fikir masa dulu2 kat sini je lah.

Nak sambung niat mesti betul. Kalau niat saja2 nak berlagak baik tak payah sambung. Tu dah masuk kategori riak. Korang tahu tak, dekat India atau Indonesia....walaupun korang nampak dia tu kerja cikai je....tapi sebenarnya dia master atau paling cikai pun diorang ada degree.

Kalau dekat Indonesia, diorang panggil S1. Maksudnya Sarjana muda. Master pulak diorang shortkan jadi S2 (sarjana level 2). Dan bila diorang kata nak buat S3 tu maksudnya diorang nak buat doctorate atau dekat Malaysia ni kita suka sebut buat pHd.

So dekat sini, LY nak jelaskan bahawasanya, nak sambung belajar ke peringkat tinggi tu adalah untuk lebih mendekatkan diri kepada Maha Pencipta. Bukannya nak meraih pujian di mata manusia.

Ilmu yang dicari tu pulak mestilah yang bermanfaat. Tak berbaloi lah kalau nak buat master dalam ilmu SIHIR kan....huhuhu....

Lepas tu kena pulak fikir dekat mana ilmu tu nak dituntut. Kalau zaman dulu2, orang akan berlumba2 merantau ke pusat ilmu berkembang sebab dekat situ terdapat ramai golongan ilmuan. Contoh macam dekat Baghdad...Cordoba....Al-Azhar Mesir.

Dan 1 lagi perkara penting yang harus di fikir adalah hal2 kewangan. Kalau kita hidup sebatang kara, masalah ni hal kecil je even kita tak ada duit sebenarnya. Sebabnya, Allah akan memudahkan urusan yang baik ni. Asalkan ada semangat, semua pun boleh. Ada je orang yang merantau cari ilmu berbekalkan duit tambang dan berjaya jugak tamatkan pengajiannya. Macam mana??? Bila sampai dekat tempat pengajian tu, ada yang jadi orang gaji tuan gurunya...sambil bekerja, sambil tuntut ilmu. Ada jugak yang jadi pekerja di tempat pengajiannya. Semua ni berasaskan niat yang suci murni.

Tapi, macam situasi sekarang ni, masalah kewangan adalah dari segi bekalan keluarga sepanjang kita mencari ilmu. Jangan sebab kita, orang lain pulak jadi susah. Tu dah salah tu. Dah tu, hutang yang sedia ada ni siapa yang nak tanggungkan....dah pandai pinjam...tak reti nak pulangkan balik!!
Huhu...memanglah boleh tangguh, tapi tak syoklahkan...
Mana2 yang tak ada hutang tu, bolehlah senyum lega....

Antara beberapa impian LY (tak salahkan nak berangan)...huhuhuhu...
1- sambung pengajian di tempat yang ada budaya dan nilai2 tamadun yang tinggi....contoh SCOTLAND...atau negara timur tengah macam MESIR barangkali.
2- tak dapat yang nombor 1 kat atas...nak sambung di negara yang mempunyai nilai2 bahasa serumpun dengan Malaysia....contoh BRUNEI atau INDONESIA....sebab bahasa jiwa bangsa.
3- Kalau sambung dekat INDONESIA, nak mendekati dunia pesantren. Cari ilmu dunia dan ilmu akhirat sekaligus. Tapi kena hati2 jugak...takut terjebak dengan ajaran sesat...jadi naya pulak.
4-pilihan course tu yang senang2 je lah....tak payahlah nak buat yang susah macam bidang Sains yang ambil masa lama dalam makmal...penatlah duduk dalam makmal tu....cukup2lah masa buat matrik dan degree dulu tu....walaupun demi menaikkan martabat bangsa dan agama, LY serahkan pada yang lebih layak je lah....LY terus terang kata tak mampu. Takut nanti, terkandas pulak study.
5- nak lari dari bidang matematik, kimia, perguruan.
6- bidang penulisan macam kewartawanan atau jurnalist....scope bidang untuk penulisan alam sekitar atau perundangan. Kat Malaysia ni, ruang2 macam tu jarang ada dalam akhbar atau majalah2. Kalau ada pun, penggunaan bahasa tak mengikut terma2 yang sepatutnya. Atau, akhbar biasa menggunakan bahasa mudah. Sebab menganggap rakyat Malaysia ni cetek bahasa. (kalau tak cuba, sampai bila rakyat Malaysia nak maju). Sampai bila nak harap KARAM SINGH WALIA berperibahasa dekat TV3 tu...
7- okay...tu je....impian yang macam bukan impian je kan....huhuhu....apa2 je lah...lain orang lain citarasa.....

Dah lah...merepek panjang pulak LY ni...bukan ada yang peduli pun. Kalau ada pun, buat kita sakit hati je....nak provok kita yang bukan2, yang merimaskan....hidup kita, tahulah kita nak pikir ye dak?? Bunyi macam berlagak je kan...ops...bukan berlagak...ni prinsip. Boleh cenggitu???? Hahaa...apa2 je lahkan...


~batubersurat: orang lain dah ke bulan...LY ni, USM pun belum jejak lama....

No comments: