Thursday, May 3, 2012

Gaji tertunggak

Salam kasih sayang...

Hari ni bawa laptop datang sekolah...dah ter-connect dengan internet ni, makanya nak kasi up satu entri lah kan....hehehehe...

Siapa yang kerja gomen memang syok lah bulan ni....gaji bulan 4 dapat tunggakan....

Sama denganlah jugak dengan LY kan...alhamdulillah...syukur nikmat.
Tapi ada sedikit permasalahan dekat sini.

Gaji memang syok lah tengok...lepas tu fikir macam2 nak beli kan.

Lepas tolak2 semua bil dan hutang yang tertunggak, cukuplah buat belanja bulan ni....memandangkan bulan lepas dah guna duit saving so kena top up balik masuk dalam bank.

Yang ada sekarang ni cukup untuk belanja2....LY ni ada masalah pengurusan wang sikit. Nampak memang bukan kaki jalan dan shopping...tapi bila sekali dah keluar tu....mak aihhhh....macam tu duit habis.

Tapi....kalau tak belanja apa yang ada dalam list mesti TERBELANJA untuk benda lain.
Macam bulan ni.....LY ada 1 masalah.

Masalah nak pilih dan beli yang mana satu antara 2 benda.

Dalam list akal waras ni nak beli benda alah dekat bawah ni....

Mesti korang nak gelakkan bila tengok gambar ni....ye lah...kerja dah lebih setahun...tapi mesin basuh masih belum beli lagi.

Hajat hati memang nak beli....dapat yang semi-auto pun dah ok...tak pun rembat yang auto second-hand ke. Yang menjadi KEKANGAN di sini adalah, TEKANAN air rendah....air tak kuat dekat rumah LY. Blok B tu hanya 1 rumah je yang tak ada orang. Yang 11 lagi semua berpenghuni. Blok B memang selalu ada masalah air tangki habis....tangki bocor ke apa entah atau mungkin ada masalah lain, LY tak tahulah.

Lepas tu pula....air blok B ni karat dia memang super power. Sampaikan nak basuh telekung je LY akan bawa balik Lui. Andai kata LY nak beli juga mesin basuh ni...LY kena berdepan dengan risiko baju kena kesan karat dan risiko mesin cepat rosak sebelum tempoh warranty tamat.

Dan lagi satu....yang menjadi keinginan (bukanlah perlu sangat)....kalau beli ni takut jatuh kategori membazirlah pula...bukan masalah kedekut. Tapi kadang2 masih lagi perlu dalam keadaan tertentu.

Bendanya adalah

-sekadar gambar hiasan-

Hajat memang gila...tapi tak adalah sampai nak rembat yang jenama mahal pun.... Masalah2 bila di renung2 dengan penuh iltizam adalah, LY jarang memandu.....siang hari memang dekat sekolah...balik sekolah dah petang...matahari pun entah dekat mana. Tapi bila nak balik Lui waktu pagi, LY akan menghadap matahari. Memang sedikit sakit bila perlu kawal anak mata ni.

Spekmata auto tinted yang LY pakai sekarang....tak cukup power untuk menghalang sinaran cahaya matari yang Allah cipta. Secara hakikatnya sekarang ni LY ada satu spek mata lama yang dah tak pakai sebab power dah lain dari yang sekarang ni. Spek mata tu, lens biasa tapi ada cover lens gelap yang boleh buka cantum. Boleh je guna lagi...tapi tu kan...rasa macam pelik je lah nanti...

Yang mana satu pilihan hati???
Yang mana satu nak beli??
Lama2 simpan duit ni memang akan ber-joli je lah nanti ni...
Ke tak payah beli dua2.....atau perlu ke pasang tinted paling power  dekat cermin depan kereta???
Pening3!!!!!!

Okaylah...sampai sini je....nak masuk kelas....nanti cerita lagi..

~batubersurat: kelas Peralihan .....sabar...sabar...sabar~

1 comment:

Anonymous said...

woi, mane boleh tint cermin kereta gelap2! beli shades je la. rajin2 basuh tangan, boleh stay healthy. :p -vas-