Friday, November 23, 2012

Projek Cuti luar jangkaan

Salam takzim. Segala puji bagi Allah. Selawat dan salam kepada junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w.

Cuti sekolah berlalu dengan pantas. Sedar tak sedar dah habis minggu ke-2 SPM. Ahad lepas LY balik PD...duduk kuarters sendirian. Chee dan Ain tak bertugas kali ni. Hari Rabu, paper Fizik/ Sains untuk semua calon SPM 2012 di seluruh Malaysia. Awal pagi lagi Ustaz Halim bagi tahu, LY bertugas sampai tengah hari je. Paper sesi petang, LY tak payah bertugas sebab nanti Ustaz Halim suruh bertugas jaga seorang calon menumpang untuk paper Geografi. LY terima dengan hati gembira. Almaklumlah boleh balik Lui lebih awal.

Lepas Zuhur, LY terus pecut balik Lui. Tapi dalam hati...terpikir-pikir nak turun jalan mana. tol Serdang atau macam biasa turun tol Bukit Mahkota. Dilema yang sering menjelma. Kalau turun tol Bukit Mahkota, LY akan keluar terus ke Semenyih. Tapi jalan pening sikitlah....jalan kampunglah katakan ...tapi yang untung, tol RM4.10 je. Kalau turun tol Serdang, tol RM6.30...tambah pulak tol BT11...RM0.90...tapi jalan tak pening....azabnya jalan slow motion sikit.

Dalam berkira2 nak turun tol mana.....LY terlepas RnR Seremban....hajat hati nak rehat sekejap beli ais krim....tapi dah terlepas Petronas baru perasaan dah terlajak. Selalunya LY memang dah target masa berapa minit akan sampai ke RnR Seremban....tapi disebabkan kejap bawa slow...kejap laju...jadi timing dah tersalah. Kes kejap laju kejap perlahan tu sebenarnya disebabkan lori dan bas yang banyak atas jalan PLUS tu. Baru LY perasan, yang LY tak pernah guna PLUS time weekdays waktu tengah hari. [jam masa tu lebih kurang 2 petang]

Nekad lepas terlajak RnR Seremban tu, LY decide nak turun tol Serdang. Lepas keputusan nak turun tol Serdang, kena pula decide nak turun JJ Balakong atau tidak. Memang payah nak buat keputusan time2 tengah sengkek. Ke JJ satu je matlamat. Iaitu ke Popular. Sebenarnya boleh saja nak turun Bt9 singgah di kedai buku Nyky...sebab hajat cuma nak cari fail je. Tapi LY tetap tanam azam ke Popular hanya untuk cari fail....tak cari benda lain.

Tapi mana mungkin terjadi...ke Popular semata2 untuk fail???? Sejam pertama dalam Popular adalah untuk membelek buku sahaja. LY check fon....LY check senarai novel yang LY dah baca sinopsis di internet. Ada 6 novel yang menarik minat. Tapi disebabkan bulan ni LY tak letak bajet untuk beli novel, LY terpaksa batalkan niat untuk ambil novel yang LY dah pegang.

Tapi LY sambar juga 1 novel. BISIKAN KATA HATI [dah balik menyesal pula beli.....arrrgghhhh]

Disamping 1 novel yang atas tu....LY sambar juga 2 travelog dalam rak di Popular tu. Yang pertama HAJI MUDA: Tip2 menjadi tetamu Allah (selesai baca 1 malam 1 hari). dan yang kedua Travelog Haji Muslimah: Rindu menggamit ke Pintu Syurga. (ketika entry ni ditulis, masih belum memulakan bacaan).

Lepas dah betul2 yakin nak ambil ketiga2 buku ni, baru LY teringat matlamat asal  nak cari fail. Haha...terukkan LY...hajat mula2 nak cari fail...tapi benda lain yang diambil. Kuang...kuang...

Lepas tu sambar pen basah sebiji...sebab dah yang dalam stok dah habis. Lepas tu bayar. Walaupun sebenarnya tahu, dalam dompet tak ada cash yang cukup...tetap juga buat muka selambe nak pergi bayar. Huhu....(satu habit yang tak boleh nak kikis.....LY tak pernah ambil kisah duit ada ke tak dalam dompet)....

Benda2 ni memang tak patut terjadi sebenarnya...sebab kadang2 menyusahkan orang. Dekat sekolah, tak bawa purse tu dah selalu...yang jadi mangsa, mummy Zara...Kalau jalan2 dengan mummy Zara...duit dalam dompet kadang2 sepoloh hengget pun tak sampai....Tapi selalunya, tak bawa duit ni, memang tak ganggu LY pun. Kalau matlamat keluar ke pekan nak teman orang, memang LY tak akan beli apa2 kalau tak ada kepentingan. Masa zaman belajar di UPM pun, kalau balik naik bas ke Lui, LY tak pernah kisah kalau duit cuma ada untuk tambang....kredit tak ada tak jadi masalah. LY biasa main redah2 ni....harap2 LY boleh baiki diri. Sebabnya kadang2, orang lain nak pinjam duit kita, kita pula tak ada cash masa tu. Walhal kita sebenarnya mampu nak tolong orang. LY mengharapkan ada hikmah atas sikap dan tabiat yang macam ni walaupun kadang2 merumitkan keadaan.

Dengan menghulurkan kad ahli Popular untuk diskaun...LY hulurkan juga kad ATM/debit Maybank. Yang ni kena kawal. jangan guna sesuka hati. Sebab tu sampai sekarang tak guna kad kredit lagi. LY takut tak boleh kawal nafsu shopping yang bukan2....

Habis bayar....jam dekat tangan pun dah nak masuk kol 3:30...LY cepat2 keluar dari JJ....hal2 nak minum ke makan ke tak ada dalam agenda.

Sampai Lui ngam2 waktu Asar....sekian....Lepas ni LY up 1 entry untuk travelog yang LY dah baca...








No comments: