Sunday, December 30, 2012

Pengalaman Berzakat

**batubersurat: malu nak up entry ni....almaklumlah, kawan2 lain buat potongan zakat terus dari gaji....huuhu...harap ada sedikit pengajaran yang boleh di ambil....selamat membaca)

Salam takzim. Syukur dan segala puji kepada yang Maha Esa. Salam dan selawat buat nabi junjungan Muhammad s.a.w dan para ahli keluarga baginda.

Setinggi-tingg kesyukuran ke hadrat Ilahi, kerana telah diberi kesedaran dan kesempatan dalam menunaikan tanggungjawab sebagai seorang hamba.

Hari Rabu yang lepas, Allah telah mempermudahkan urusan LY ke Pusat Zakat Negeri Sembilan.
Disambut dengan seorang polis bantuan yang tolong bukakan pintu, LY terus berjumpa pegawai di pusat zakat tu memandangkan tak ada pelanggan yang lain.

Pengalaman pertama memang mencabar kalau tak tahu apa-apa. Huhuhu...

LY cakap dengan pegawai tu nak kira zakat pendapatan tahun 2011. Dia kata boleh. Dia minta penyata jumlah pendapatan tahunan. Tapi biasalahkan....orang FIRST TIME datang nak bayar zakat...mana tahu nak kena bawak tu semua.....TAPI....LY ada bawa slip gaji 2011...kesian pegawai tu nak kena kira satu persatu.

Dah siap pegawai tu kira jumlah pendapatan tahunan (gaji + elaun + bonus) untuk tahun 2011 dan 2012...(dia dah asingkan dua jumlah tu)...

Lepas tu dia masuk sistem kalkulator...mula-mula dia buat tahun 2011 dulu. Dia memang tunjuk apa yang dia buat tu dekat kita. So, pandanglah PC pegawai tu, bukan pandang muka pegawai tu....huhuhu...Beliau masukkan nama dan IC LY. Lepas tu jumlah pendapatan tahunan.

Then, dia tunjukkan details yang akan ditolak. Mula2 perbelanjaan tahunan individu setahun RM9000. Then beliau masukkan potongan KWSP, bayaran insuran sebulan, pemberian kepada ibu bapa sebulan. Lepas tu dia tanya, tabungan tabung haji berapa sebulan. So LY kata tak ada untuk tahun  2011. Then pegawai tu click KIRA kot (tak ingat), keluarlah jumlah baki pendapatan dan zakat yang nak kena bayar. (2.5 % dari baki pendapatan)

Then dia kira untuk 2012 pula....yang kali ni, LY cakap dengan pegawai tu, ada buat tabungan tabung haji...so dia pun tambah dalam penolakan pendapatan tu. Prosedur dia pun sama juga...

Lepas tu dia tanya nak bayar semua ke???
LY pun kata lah YA...sebab LY memang dah bawa siap-siap duit untuk bayar zakat. (LY dah estimate sendiri ikut contoh formula dalam laman web) Lepas tu dia minta izin nak satukan je resit. Lepas je dah siap resit semua tu, LY serah duit. Then lafaz akad zakat pendapatan. Dulu dah ada pengalaman lafaz akad zakat fitrah. So tahulah nak baca bila dia tunjuk kad kertas lafaz akad.

Lepas je baca lafaz tu, pegawai tu pun baca doa. Sama juga macam bila kita bayar zakat fitrah Amil pun akan baca doa juga...so kita tahulah, jangan buat benda lain or bercakap or bertanya ke apa kan. Dah habis baca doa, barulah bertanya itu ini.

LY tanya pasal potong gaji. Dia bagi borang. Lepas tu dia pesan, bila hujung tahun datanglah ke pusat zakat untuk kira balik jumlah zakat pendapatan kita. Sebabnya dalam setahun tu, kita ada kenaikan gaji dan bonus. So, kalau jumlah potongan bulanan kita kurang dari yang sepatutnya dalam tahun tu, kita boleh tahu. Then, wajiblah bayar. Itukan bahagian asnaf dan ini perintah Allah.

Ni formula mudah nak kira berapa zakat yang kita yang ada EPF

Z=(JP - 9000 - [TH x 12] -  EPF - [MA x 12] - [I x 12]) x 2.5%

Z=zakat
JP = jumlah pendapatan tahunan (bahagian total...bukan yang gaji bersih)
TH=tabung haji
EPF (total)
I = insuran
MA = pemberian kepada mak abah sebulan (ambil purata...lepas ni kena jujur dengan diri sendiri)

*yang darab 12 tu untuk dapat total setahun..

*RM 9000 tu jumlah perbelanjaan setahun bagi individu...(maknanya sebulan dalam RM750 je belanja kita)...kepada yang belum beli kereta, kiralah balik belanja bulanan untuk diri sendiri...kalau lebih, maknanya tak betullah tu....huhuhu..jangan ikut LY (sebab baru tahu.....tapi belanja dah terlebih)

*kalau lelaki yang dah kahwin...dalam kurungan tu tolakkan RM3000 untuk isteri...RM1000 untuk seorang anak.

*yang perempuan dah berkahwin...rujuk dengan yang pakar.

* pendapatan lebih dari RM5000 sebulan...rujuk dengan yang pakar.

*selain dari zakat pendapatan, ada beberapa lagi jenis zakat yang kena bayar. (dah lupa....boleh google sendiri)

Sekian....itu je rasanya nak cerita pasal zakat pendapatan. Normallah kan orang first time buat benda baru...mesti excited terlebih!!!

Untuk 2013 yang mendatang ni....LY belum rasa nak buat potong gaji bulan...sebab nak TRY kira sendiri...Terer tak????? (Alasan lain: nak kira dengan pendapatan sampingan) Kihkih....harap2 masih dipanjang usia untuk menunaikan tanggungjawab sebagai hamba di bumi Allah ni.

batubersurat: dapat souvenir dari PZNS.... klik sini





No comments: