Wednesday, December 5, 2012

Tetiba Nak Feeling

Salam rindu.....puji dan syukur ke hadrat Ilahi masih di beri kesempatan di dunia fana ini. Selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w.

2013 lagi beberapa hari je...

Lagi beberapa hari tu lah, umur dah nak masuk group tua bangka....

Selalu fikir umur sendiri....tapi tak fikir pun umur orang lain.

Untuk pengetahuan am korang, tahun 2013 ni umur abah LY dah masuk 6 series.

Ya Allah, barakahkan usianya.
Beri kesempatan waktu buat ku berbakti kepadanya.

Aku memang jenis malas nak text...malas nak call....dengan sesiapa pun.
Dengan abah aku lagi lah tak pernah. Abah aku tak pakai fon. So, aku jarang tahu apa yang jadi dekat kampung melainkan ada yang mesej atau call dulu.

Aku tak tahu apa yang abah rasa, bila anak dara dia jauh dari dia. Aku tak tahu apa yang abah aku fikir bila aku jauh dari dia.

Perasaan seorang abah tu sesuatu yang susah nak di tafsir. Lain macam mak...dia punya feeling, anak2 dia boleh rasa. Kalau tak rasa pun, desingan leteran tu dah tahu tahap kerisauan mak tu.

Aku salute dengan kawan2 perempuan yang boleh cakap dengan abah diorang, "saya nak kawen."
 Aku nak sangat tahu apa yang diorang cakap dengan mak abah diorang yang diorang nak berumah tangga. (Aku ingat lagi kakak aku ambil masa sebulan nak dapat keputusan boleh kawen ke tak sebelum rombongan abang ipar aku masuk merisik)

Abah dah makin tua. Aku tahu pancaroba hidup zaman sekarang ni sangat pelik. Mesti ada rasa takut dalam diri seorang abah nak lepaskan anak dia dalam hidup yang penuh onak dan duri ni.

Kalau boleh mesti dia nak anak dia ada orang yang jaga. Sebab dia makin jauh...aku pun makin jauh dengan dia.

So, sempena tahun baru 2013....aku kena lebih kuat untuk abah....kena lebih dari selalu balik Lui....biar abah nampak aku depan mata dia....biar abah tahu, aku tak buat benda2 yang akan merisaukan hidup dia. Kena lebih rajin doa biar cepat2 dapat jodoh. Biar abah tahu, ada orang sanggup jaga anak dia macam dia pernah jaga. Tapi kalau jodoh tak sampai lagi, aku nak abah tahu, abah dah tinggalkan wali yang ramai untuk anak perempuan dia. Tapi kalau wali2 dan mahram pun tak mampu nak jaga aku, aku nak abah tahu, abah dah bagi didikan dan bekalan ilmu yang baik untuk aku guna seandainya aku tak punya siapa2 melainkan Allah tempat aku bergantung.

"Abah, Yan tak pandai masak....kalau kawen dengan orang banyak songeh nak makan sedap macam yang mak buat (macam abah dan anak2 dia), habis rentunglah Yan dekat dapur....nanti kalau mak mertua suruh masak yang macam2, Yan mana tahu....Abah doa banyak2 biar Yan rajin2 belajar masak....so bila Yan dapat jodoh macam abah, tak adalah kalut sangat dekat dapur.....huhuhuhu...."

Buat abah2 seantero dunia, kahwinkanlah anak perempuanmu bila mana kau sudah mampu melepaskan anak perempuanmu dari tanggunganmu.

"Ya Allah, jodohkan aku dan sahabat2 ku dengan lelaki yang akan menjaga kami seperti mana ibu bapa kami menjaga kami...ameen"


No comments: