Thursday, June 9, 2011

Skill berbahasa semakin menipis.

Salam sayang readers.

Sebenarnya tak tahu nak taip apa kat sini. Tapi tetap jugak nak coret sesuatu.
Lately ni rasa macam dah tak pandai nak karang ayat2 yang best (macamlah dulu ayat best sangat).

Status dekat FB pun dah macam budak2 sekolah je rasanya.
Kosa kata yang super duper mendalam dan metafora yang tinggi pun semakin sukar nak taip. Kalau taip je rasa macam hampeh.

Mungkin satu sebab yang menjadi punca kehilangan kosa kata ni adalah kekurangan membaca majalah, surat khabar dan novel. Novel last LY baca adalah tavelog ATIQ WAZIF. Tu pun bulan 2 ke 3 hari tu. Surat khabar pun dah jarang baca. Kalau ada baca pun tu tak sengaja terjumpa surat khabar. Nak tekun hadap hari2 spend a few minutes pun LY tak sempat. Almaklumlah berita pun banyak yang tipu dari yang betul.

Magazine a.k.a majalah lagilah dah jarang beli. Kalau dulu, langgan jugak National Geograpics bulan2. Tapi sekarang ni dah stop langgan. Readest Digest pun kalau teringat baru nak beli.

Lagi satu yang LY perasan pasal kekurangan kosa kata baru ni sebabnya LY selalu salah guna perkataan bila berbual dengan anak2 murid. Terabur terlingkup bahasa bila bercakap dengan amoi2, apek2, tangechi2 dan macha2 dekat King Friday.

Dah tu, yang LY ingat dalam kelas pun LY cuma cakap apa yang penting nak terangkan pada students. Tak mampu nak buat diskusi atau minta hujah student berkenaan apa yang kita nak ajar. Sukar LY nak dengar term2 pelik/baru dari student. Ye lah kan...kot2 diorang belajar/tahu lebih dari LY. Boleh jugak kita nak belajar dari diorang.

Lepas ni mungkin LY kena mulakan balik membaca majalah2, surat khabar dan novel supaya skill berbahasa lebih mantap dan jitu. Manalah tahukan, lepas ni nak sambung buat master ke...boleh jugak guna skill berbahasa ni masa tulis tesis.

Okaylah, korang pun malas nak bacakan luahan masalah dalaman LY ni kan. Korang punya bahasa dah tiptop, sebab tu tak ada masalah dalaman jiwa macam LY ni.

~batubersurat: cuti baki lagi 3 hari~

No comments: