Thursday, September 20, 2012

Jauh dari Ikhlas

Dalam derap langkah ditempuh saban waktu.
Bukan sedikit yang aku tak tahu.
Banyak yang boleh menghitamkan hati.

Dalam pada seronok duduk rumah sendiri, sebenarnya sedikit terkilan dengan sikap orang yang tak ambil pusing hal2 yang sering aku guraukan....gurau tu sebenarnya ada makna. Tindakan tu bersebab.

Masalah pun kadang2 datang dari aku jugak. Kadang2 alpa...kadang2 leka.
Bila duduk rumah orang.....sehabis mungkin aku cuba untuk tak buat benda yang boleh menyusahkan orang lain pada masa akan datang.

Nak cerita contoh nanti, nampak sangat tahap ketak-ikhlasan aku...yang aku cuba buang....memang aku tak kata depan2...tapi dalam hati memang suka merungut....sebab tu agaknya Allah tarik nikmat yang aku minta....sebab banyak lagi yang tak betul dalam hati ni.

Aku cuba kalau duduk rumah orang, aku tak mandi rumah orang...aku usaha balik rumah sendiri walau fajar belum munculkan diri. Sebab aku tak nak susahkan orang cuci toilet yang aku guna kalau aku ada tertinggal apa2....

Aku usaha untuk amalkan apa yang aku dah biasa amalkan....apa yang mak abah aku ajar....gosok baju sekali banyak...bukan sikit2....bukan tiap2 hari....pembaziran tenaga elektrik...bukan nak kata kedekut nak bayar duit elektrik...tapi kenapa nak ikut perangai syaitan dengan membazir....dulu2 rate bil elektrik masa duduk berdua tak sampai pun RM 20...tapi kebelakangan ni....bil elektrik kalau tak cecah RM 40 memang tak sah. Masak jugak nak keluar duit poket untuk sebab dan punca yang datang bukan dari diri kita sendiri.

Kebiasaan dari kecil dekat rumah memang jarang guna tisu...biasa guna kain lap....tapi sejak duduk sendiri, memang stok tisu melambak...tapi jarang jugak aku nak guna...tapi tisu tetap habis dan bersepah2...jauh hati juga bila kena kutip....dah penat bergurau suruh buang dalam tong....tapi hasil masih sama.

Dunia kita tak sama.....ajaran induk kita tak sama. Aku tak boleh nak salahkan siapa2....
Aku biasa lipat kain memang akan kibas dulu...supaya licin dan tak berkedut2 atau ada gelembung udara....macam yang biasa mak ajar..
Kalau aku lipat telekung, memang dah biasa lipat akan kasi cantik walaupun lepas tu aku lipat dalam sejadah....tapi lain orang lain style nya....lipatan ada gelembung udara....mata aku boleh sakit....argghh...sekali lagi aku merungut...sekali lagi aku jauh dari ikhlas bila bagi pinjam telekung....padahal aku pun kadang2 pinjam telekung orang. (sebab ni aku tinggalkan telekung sendiri dekat sekolah...dan spare dalam kereta....aku sakit mata bila tengok cara lipatan tak kena dengan style aku)...sama juga bila adik aku sendiri lipat kain baju dekat rumah....semua aku akan runtuhkan.....cara dia lipat salah....tak sama ukuran...tak sama cara kedudukan terbalik kolar baju...tak sama bahagian zip seluar...

Sama juga cara sidai baju....semua yang adik aku suka buat, memang jauh dari yang biasa aku buat atau mak aku buat...aku biasa kalau sidai seluar, biar seluar je...kalau sidai kain batik, sederet lah kain batik nya...bukan carca marba macam adik aku...

Aku pun kadang2 banyak yang tak betul dari yang betul....cuma tu lah...macam yang tajuk dekat atas tu,  jauh dari ikhlas.....depan tak kata, tapi dalam hati mengata...

Dalam banyak2 nikmat, nikmat nak ikhlaskan hati tu memang jauh sekali nak dapat.....aku fikir sebab tak kena dengan cara aku....aku selalu fikir....kenapa bila aku mudahkan urusan orang lain, orang lain tak nak mudahkan urusan aku....dan bila aku istighfar, sebenarnya aku masih mengharapkan balasan dari orang...bukan balasan dari Allah. Aku masih jauh dari mencari redha Allah tentang qadak dan qadar hidup.

p/s: kalau mummy Zara baca luahan hati ni, harap sangat lepas ni boleh saling tegur menegur...jangan membazirkan elektrik....jangan buang sampah merata....rambut kalau berselerak rajin2 lah tolong kutip buang dalam tong sampah...(kalau ada rambut yan gugur kat tempat tidur akak, suruhlah yan kemas balik...huhu..)telekung tu lipat sama macam yang yan lipat...kalau tak pandai, gantung guna hanger....

Sekian , wassalam.

No comments: