Sunday, September 30, 2012

Monolog orang bujang

Lewat malam...bukan....awal pagi. Awal yang memang gila awal. Awal yang kalau bangun malam untuk tahajud sangat berbaloi.

Awal pagi sebab baru lepas tengok Cerekarama yang bahagian hujung je, sebab layan Selangor vs Singapura. Berbaloi. Awal yang sejuk. Awal yang nyaman. Awal di Lui memang best.

Aku tak tahu nak taip apa. Barangkali perlu cerita hal bajet 2013. Tapi dah ramai yang buat. Maka aku tak perlu nak rungkai lagi. Apa mungkin perlu cerita kisah yang menghangatkan Lui terchenta. Kisah anak2 muda Lui vs anak2 muda Kampung Perdik (kampung lain dalam mukim Dusun Tua ni). Mungkin tak perlu, sebab nanti jadi report ala2 CSI PDRM Malaysia pula. Itu bukan bidang kemahiran aku. Yang aku mahir jawab soalan Matematik Menengah Rendah je.

Aku nak cerita tentang aku. Aku hari ni, esok dan mendatang. Sejarah silam tak perlu lagi dikenang. Dah berlalu. Jangan pernah ada rasa ingin meminjam mesin masa Doraemon untuk memperbetulkannya. Tapi nak kenang sekali2 memang sangat2 nostalgia.

Aku sangat suka apa yang Allah dah bagi aku pada hari ni. Even ada yang suka tanya benda yang belum nyata dan jelas depan mata, aku masih suka dengan apa yang belum terjadi. [kadang2 aku nak sangat explain apa yang aku nak kata, tapi selalu2nya apa yang aku explain tak mudah untuk difahami]

Ada makcik2 kat kampung atau mungkin kawan2 sekeliling yang suka sangat tanya, bila nak kahwin...kawan2 semua dah ada anak... Dalam hati aku, nak je aku kata "Sedangkan daun yang gugur dari pepohonan pun Allah yang takdirkan waktunya, inikan pula aku yang memang sah2 dah di cop menjadi hamba Dia"...tapi kata2 tak terkeluar dari mulut aku. Aku takut orang tak faham apa yang aku nak kata...
Kalau aku kata, "sampai masa, kita kawinlah nanti" [kadang2 memang aku membahasakan diri aku sebagai "kita"] Tapi kalau aku kata macam tu, makin panjang lebar pula soalannya. Dan langkah terbaik, diam. Kemudian kata "Errrmmm" lepas tu....buat muka cemberut...lepas tu tukar topik. Selesai.

Kadang2 memang bergurau dengan kawan2 nak jodoh tu datang cepat. Tapi yang sebenarnya kata2 mainan bibir. Bak kata seorang teman, "mulut je kata nak kawen..tapi hati belum ikhlas nak fikir lagi...sebab tu Allah belum makbulkan kata2 tu"

Mungkin betul. Aku belum cukup ikhlas. Ikhlas nak fikirkan hal2 sunat tinggalan Nabi Muhammad s.a.w..Aku mungkin boleh jatuh cinta....tapi susah nak jatuh sayang. Susah sebenarnya nak explain. Pemikiran aku mungkin terlampau complicated untuk di fahami. Tapi aku nak juga cerita. [inikan personal blog...cerita pasal personal tak salahkan...aku kompius kalau aku cerita, apa tanggapan orang...korang boleh lempang pipi korang dari barat ke timur sebab kurang faham]

Aku tahu yang aku belum cukup ikhlas...[aku tak tahu, macam mana orang boleh kawen...hal2 ikhlas ni mereka2 ni pernah fikir ke tak...ke aku sorang je yang pelik dalam dunia ni]
Aku tahu aku senang disayangi [perasan dan bajet].

Ini memang betul. Aku rasa semua orang sayang aku. Aku rasalah kan...memang...bukan syak lagi. Walaupun kadang2 mulut puaka, perangai macam jembalang. Tapi peratus orang nak dengki tu memang aku rasa tak ada. Ini betul2 kejadian....bukan tipu. Maksud aku pasal sayang ni, tak akan ada definisi nak menikam dari belakang atau musuh dalam selimut. Disebabkan aku tak pernah ada rasa DIPINGGIRKAN atau DIKHIANATI...aku buat pernyataan semua sayang aku. [boleh terima ke teori ni...kalau tak boleh buat2 boleh je lahkan]

Okay, aku rasa dah lari topik....back to main point. Ikhlas... Bahagian mana yang aku tahu aku masih belum ikhlas... belum ikhlas nak buat sunah Rasulullah ni. Kalau benda ni korang rasa, maknanya aku normal...bukan seorang alien.

Satu- perkahwinan tu secara asasnya mengikut teori manusiawi, adalah gabung dan kongsi. Mungkin aku boleh kongsi mak abah aku dengan orang lain sebab aku memang asal dari keluarga yang banyak adik beradik (termasuk 1 kakak dan abang tiri)...kongsi mak abah tu benda normal. Tapi masalahnya, aku sedia ke nak sayang mak abah orang lain?????????? Persoalan yang menggerunkan. Tambah pula mak aku selalu cerita pengalaman dia jaga mak mentua dia yang sakit. Cerita tu memang patut buat drama TV3...dan kalau jadi dekat aku...BOLEH KE??? Boleh ke handle???

Dua- adik beradik....bab ni yang paling haru sekali kalau fikir. Aku steady je dengan ipar2 yang ada sekarang ni. Adik beradik yang huru hara memang menggamatkan suasana. Macam2 perangai. So far, okaylah semua orang. Persoalan aku, boleh ke aku nak hadapi situasi dan status menjadi ipar kepada orang lain. Atau mungkin jadi biras. Macam mana kalau jadi macam ni...macam mana kalau jadi macam tu (itu dan ini adalah situasi boleh gubah dari slot Akasia atau Cerekarama TV3)

Tiga- Toleransi, ego, prinsip. Aku tak tahu macam mana nak hadapi benda2 ni dengan orang yang akan ada perkaitan sejarah besar dalam sejarah kehidupan aku. Kalau semua masalah datang dari aku, aku tak tahu, aku boleh handle ke tak (Allah belum pun bagi masalah...yang aku sibuk2 fikir aku pun tak tahu kenapa)

Empat- Survival skills. Aku selalu fikir, mampu ke aku nak buat semua yang mak2/ orang2 dah bekeluarga ni buat. Menguruskan rumah tangga ni aku mampu ke????? Sedangkan nak uruskan diri sendiri pun masih terumbang ambing, inikan pula nak urus orang lain!!!! Persoalan yang mengerikan untuk aku fikir dengan lebih lanjut.

Alasan ke 5, 6 , 7 dan seterusnya mungkin akan lebih menakutkan aku untuk fikir hal2 berumah dan bertangga. Biar duduk kukuh dalam kepala je. jangan keluarkan dalam blog...nanti terulang baca, lagi menambahkan tahap ke-tak-ihklasan dan takut untuk berumah dan tangga.

Kepada yang dah kahwin, meh curahkan sikit pengalaman macam mana boleh ambil keputusan nak berumah dan tangga ni.
Hal2 yang menakutkan dengan atas ni korang fikir macam mana?? Ke korang fikir nak buat wedding day je??

Walaupun belum ada jodoh....walaupun orang lain kata hidup aku ni membosankan...pagi keluar pergi sekolah, balik rumah, lepas tu keluar tuisyen, balik rumah...esok pagi pergi sekolah balik. Walaupun orang kata aku tak bersosial...dan apa2 jua-lah yang ingin diperkatakan, aku masih lagi happy.

Tamat sampai sini. Cerita sekadar untuk refleksi diri. Sebab aku rasa aku je yang perangai macam alien ni. Orang lain sibuk fikir nak cari jodoh...aku sibuk fikir dah ikhlas ke belum nak fikir hal2 jodoh ni.

Dahlah...sampai sini....sekian wassalam

~batubersurat: biarlah orang nak kata hidup aku ni membosankan...tapi aku rasa aku cool dan steady je~


No comments: