Wednesday, November 23, 2011

Review Buku dari PTS

|
|
|
|
|

Harap maaf tak ada tajuk buku pada title entri sebabnya kali ni LY nak review empat setengah buku sekaligus.
HAPER???? Empat setengah.....yes...4.5...bukan 1 bukan 2 apatah lagi 3.

Before ni LY ada up status FB nak marathon buku sepanjang cuti Deepavali kan...tapi nan-hado LY baca masa cuti hari sebabnya bercuti ke Langkawi.
Tapi...tapi...tapi....setelah hampir memasuki tempoh sebulan berlalu dari cuti Deepavali tu, maka hari ni, dengan senang hatinya nak buat review. 
4 buku yang telah berjaya dihabiskan adalah :-
  1. Imam Abu Hanafiah
  2. Perang Uhud
  3. Umar Al-Khatab; Reformis Dunia Islam
  4. Khalid; Memburu Syahid
Dan untuk yang setengah lagi LY tengah baca kisah Khalifah UMAR ABDUL AZIZ.

Kita pergi satu-satu dulu okay.

Untuk kisah pengasas Mazhab Hanafi...cerita memang best. Ni novel yang pertama LY baca untuk edisi maraton ni. Banyak fakta penting yang LY dah lupa sebenarnya. Nak review banyak-banyak pun sebenarnya korang boleh google je fakta dan cerita pasal Imam Abu Hanafiah ni.

Senang cerita kat sini, LY selitkan beberapa hal je lah pasal isi kandungan cerita ni.
  1. Keluarga Imam Abu Hanafiah ni golongan kaya raya. Beliau mewarisi perniagaan kain ayahandanya yang hilang semasa keluar berurus niaga.
  2. Beliau dibesarkan oleh ibunya. Ayahnya pernah berpesan agar beliau diberikan ajaran agama yang baik. 
  3. Ibunya adalah insan yang paling bertanggungjawab menjadikan Imam Abu Hanafiah ni seorang ulama. Ibunya hantar ke merata ulama untuk imam ni menuntut ilmu. 
  4. Dalam masa yang sama juga, beliau ada belajar bisnes dari kawan ayahnya lalu dan mewarisi perniagaan ayahnya dan kawan ayahnya itu(perniagaan jubin)
  5. Disebabkan tak mahu anaknya leka dengan berniaga, ibunya sering mengajak IAH ni berjumpa dengan ulama terkenal sekitar negara Arab untuk bertanyakan kemusyikalan agama. IAH ni memang sangat patuh kepada ibunya walaupun beliau tahu apa jawapan bagi setiap pertanyaan ibunya itu.
  6. Diceritakan juga mengenai kisah pemerintahan yang zalim di Baghdad (sewaktu IAH belum lahir sehingga zaman kecil) -boleh dikatakan sebagai pembunuh ayah IAH tapi tak dinyatakan dalam buku ni
  7. IAH hidup sangat lama sehingga bersilih ganti gabenor dan khalifah di serata Kufah dan Baghdad.
  8. IAH menolak beberapa jawatan penting di Kufah dan Baghdad kerana kesibukannya menyebarkan ilmu agama di masjid2.
  9. IAH mati ketika dalam penjara akibat seksaan dan racun pada makanan yang diberikan.
  10. Legasi mazhab IAH ni tersebar selepas seorang khalifah (tak ingat nama) membenarkan semua anak-anak murid yang pernah belajar dengan IAH menyebarkan agama Islam di serata dunia.
Buku ke dua adalah Perang Uhud.
Nak review apa lagi bila pengetahuan korang lagi bagus dari LY kan...tapi dalam buku ni diceritakan peristiwa Perang Uhud bermula dari selepas kemenangan perang Badar. (buku perang Badar tak baca, dah lompat pergi Uhud...sungguh memalukan diri je kan LY ni)...diceritakanlah strategi perang...macam mana tekadnya Hindun makan hati Hamzah...masa tu jugak, Khalid al-Walid berperang habis-habisan di pihak tentera Quraisy sebab masih belum peluk Islam. Lepas tu peristiwa-peristiwa kecil mengenai kesedihan akibat peristiwa perang Uhud ni. Perang Uhud ni umat Islam kalah sebab ada yang ingkar arahan nabi.

Next buku LY baca adalah Khalid al-Walid pemburu syahid. Siapa yang tak kenalkan. Beliau ni digelar Saifullah (pedang Allah). Sebelum perang Uhud, beliau ni menentang habis-habisan Rasulullah. Tapi sebab peristiwa adiknya Walid, yang dibebaskan dari tawanan Islam lari semula kepada Rasulullah kerana telah memeluk Islam membuka mata Khalid untuk mengetahui apa hebatnya Nabi Muhammad saw. Review ringkas
  1. Hampir semua peperangan, Khalid jadi ketua.
  2. Khalid ada seorang sahabat yang sentiasa bersama beliau bermula dari perjalanan ke Madinah untuk peluk Islam sehinggalah beliau wafat. Namanya Yazid (rasa macam tak dinyatakan nama penuh dalam buku ni)
  3. Khalid sangat sibuk berperang menegakkan syiar Islam sehingga tak berkesempatan menuntut ilmu. (boleh jadi Khalid juga buta huruf kerana surat utusan dari beliau ditulis oleh Yazid)
  4. Sebelum berjaya menakluk Rom, Khalid di lucutkan jawatan sebagai ketua tentera oleh Khalifah Umar al-Khatab yang tengah memerintah.
  5. Beliau mati kerana sakit tua semasa zaman pemerintahan Umar al-Khatab.
Buku ke-4 pulak LY baca Khalifah  Umar al-Khatab. (Abu Bakar as-Siddiq pun tak baca lagi dah lompat 1 khalifah pulak..apa nak jadi ni!!!)
Review ringkas
  1. Beliau seorang yang sangat keras. Banyak pendapat beliau tak sama dengan Abu Bakar dalam menegakkan Islam. 
  2. Beliau berubah selepas menjadi khalifah. 
  3. Banyak cerita masa kecik yang LY dah baca ada dalam buku ni contoh kisah beliau keluar malam melihat sendiri rakyatnya. 
  4. Khalifah Umar mati dibunuh oleh Abu Lukluah (seorang putera Parsi yang nak balas dendam)
Sebenarnya nak cerita banyak untuk review ni...tapi disebabkan nanti takut korang dah tak mahu baca buku pulakkan...maka sikit2 sudahlah sebagai rangsangan untuk korang menjinakkan diri dengan novel sejarah Islam ni.


Perkara penting untuk di ambil kira untuk korang baca novel sejarah Islam ni
  1. Baca dengan teliti nama orang dan nama tempat.
  2. Baca 1 bab 1 hari pun tak apa supaya korang boleh digest cerita ni betul2.
  3. Korang perlu membayangkan korang berada dalam cerita tu.
  4. LY cabar korang baca 4 novel ni dalam 1 masa. Contoh pagi baca perang Uhud, tengah hari baca Khalid, petang baca Umar al-Khatab, malam baca Imam Abu Hanafiah atau Umar al-Aziz.
  5. Sampai 1 tahap, korang dapat mengaitkan antara 1 cerita dengan cerita lain. Contoh macam dalam buku Khalid, korang akan dapati yang Khalid ni sangat baik untuk menerima pelucutan jawatan tanpa memberontak dan dalam masa yang sama korang akan rasa Khalifah Umar seorang yang dengki dengan gelaran Saifullah milik Khalid. Tapi bila korang baca buku Umar pulak, korang akan rasa yang Umar buat 1 tindakan yang sangat baik melucutkan jawatan Khalid sebabnya untuk menjaga akidah umat Islam yang mengagungkan Khalid dengan mengatakan jika Khalid memimpin pasti pihak Islam menang. Dan bila korang melompat pada buku Umar Abdul Aziz korang akan dapati di permulaan cerita buku Umar Abdul Aziz adalah penghujung buku Umar al-Khatab.
  6. Contoh lain pulak, dalam buku Imam Abu Hanafiah ada diceritakan mengenai seorang raja yang zalim nama Raja Hijjaj (kalau tak salah sebab susah sangat nak sebut dan ingat). Pertindihan cerita ada dalam buku Umar Abdul Aziz.
  7. Kalau korang tak mampu nak digest cerita yang penuh dengan nama yang panjang2...korang wajib baca slow2....sebab nanti korang ingat nama yang sama tu adalah orang yang sama. Contoh nak membezakan nama Abu Sufian al-Harbs dan Abu Sufyan al-Harith. Takut nanti korang boelh tersalah imagine.
Ops...dah panjang sangat LY melalut ni.... jumpa next buku...

~batubersurat: masa yang nak di ambil untuk habiskan novel sejarah Islam 5 kali ganda dari masa nak habiskan 1 novel mengarut ~

No comments: