Friday, May 20, 2011

Sabar Subur Tak Sabar Masuk Kubur

Salam sayang semua....

Sabar....sabar...sabar.....

Sabar tu separuh dari iman....

Nak cerita pasal sabar ni...banyak benda boleh kupas....

LY sendiri rasanya orang yang jenis KURANG SABAR...bukan tak sabar...cuma kurang sabar....

Penyakit kurang sabar ni memang semula jadi dari kecik...bukan dari lahir....
Sampai dah besar pun LY bermasalah dengan keSABARan LY sendiri....

Orang kata, jadi cikgu kena sabar....tapi LY yang kurang sabar ni dah jadi cikgu nak buat macam mana????

LY memang kurang sabar dengan budak2 yang bising tahap suara rimau lapar mengaum....
Budak2 ni pulak jenis yang tak makan saman punya orang....jenis cakap bunyi macam suara enjin lori....bising...bingit....jenis cakap macam kawan duduk 20 batu jauh...bercakap style jerit....berborak style mak mengamuk dengan bapak...dah tu ada pulak yang jenis cakap macam sekolah tu bapak dia punya....bila bersuara macam sesi perbualan tu dekat kuari batu.

Cikgu dekat depan pun, dia buat2 tak nampak...kalau nampak pun, budak2 ni rasa cikgu patung... Dah tu ada pula budak2 jenis yang tak tahu makna sekolah tu apa....diorang buat sekolah ni macam salon nenek diorang.....

Orang boleh kata, cikgu kena banyak sabar dengan kerenah budak2.... Bila muhasabah diri, istighfar banyak2...berjaya lah tahan sejam dua...berjaya sabar sebelum masuk kelas....tapi bila diorang buat balik perangai lama....buat bising masa kita tengah mengajar...berborak masa kita tengah terangkan fakta2 yang kita tulis dekat papan hitam...boleh sabar lagi ke???

Orang yang kata sabar tu, cer citer sikit kat LY ni...masa mula2 dia jadi cikgu, budak2 dia jenis macam mana??? Mula2 ngajar dapat sekolah apa?? Mula2 ngajar ada tak murid yang tak hiraukan cikgu?? Berapa tahun cikgu boleh aplikasikan keSABARan cikgu tu??

Sabar dengan budak tak bawak buku okaylah lagi...tapi bila masuk bab ganggu kelas LY...ganggu kawan2 yang nak belajar.....mana nak letak sabar....Nabi pesan kalau kita tengah berdiri waktu kita marah, nak bagi reda sikit....kita patut duduk....Tapi macam mana nak duduk kalau dalam kelas tak ada kerusi.... hari2 ada kerusi patah...meja roboh....macam mana nak duduk bagi reda marah???

Keluar kelas masa tengah marah, memang tak patut...tapi pernah jugaklah buat...tapi budak2 jenis tak tahu adab...kita marah macam mana lah pun...nan hado la dia nak minta maaf...

Denda, rotan dan pukul tu mula2 dulu buat...tapi nan hado tak jalan!!!
Ugut nak hantar pergi ke doktor bagi sunat mana yang patut pun tak jalan....

Dah habis idea dah nak suruh budak2 diam....stok2 budak duduk estet memang macam ni agaknya....macam mana mak dia bercakap dekat rumah...macam tu jugaklah dia bercakap dekat sekolah....kepoh...kecoh....

Bila pegawai PPD kata, budak2 ni kena belai....barulah diorang jadi orang...LY syak, kalau LY belai budak2 kelas LY...alamatnya runtuh sekolah...diorang buat sekolah ni playground agaknya kalau kita belai...

Cerita teladan pasal pokok bunga yang kena sumpah hari2 akan mati dengan sendiri berbanding pokok bunga yang kena belai dengan kata2 indah tu memanglah logik nak aplikasi dalam karier ke-CIKGU-an ni.....

TAPI masalahnya...budak2 ni jenis bunga LIAR....jenis bunga hidup dekat HUTAN...stok tak payah kena belai....stok tak payah kena siram dengan kata-kata lembut....jenis bunga boleh hidup dekat tepi jalan tak guna pasu....budak2 ni bukan jenis padi nak kena kawal sistem saliran....budak2 sekolah LY bukan jenis bunga ros nak kena siram dan baja hari2....bukan jenis cili gred A nak kena kawal baja bagai....

Bila sabar memang confirm akan subur...subur sebab cikgu happy pergi sekolah nak mengajar...
Kurang sabar boleh masuk kubur sebab dapat penyakit darah tinggi, tension.....dengan budak2....

Bila fikir2 balik....bukanlah nak salahkan takdir sampai nak keluar ayat2 berbunyi KALAU!!!
Kalaulah dapat mengajar sekolah baik2 macam sekolah agama ke sekolah asrama ke??? Kalaulah dapat mengajar sekolah yang Melayu semua kan best....

Kita sebagai seorang Islam memang tak boleh nak salahkan qada dan qadar Allah...tapi bila ditanya dekat diri ni...layak ke jadi cikgu ni???? 

~batubersurat: nak pakai topeng je pergi sekolah okay tak????~

3 comments:

Nurhasyimah Musa said...

pergh, mmg tahap kena bersabar sangat ni yan...mmg sabar je lah yg aku mampu nak kata.
takpe, Allah takkan menguji hamba-Nya di luar kemampuan kita. ko mesti boleh hadapinya, yan! chaiyok2!!!

dentist-to-be said...

saba kak yan..
hehe..
mulia tu keje jadi cikgu..

Lady Ya-alif-nuN said...

syima: yeah...chaiyok....selain dr sabar de word lain x??

DTB: ermmm....mulia bile cikgu baik...kalo cikgu dh jd singa hilang dh kemuliaannya....