Wednesday, November 9, 2011

Review Buku: 10 Juta Pulus

Dalam sibuk-sibuk dengan kerja hujung tahun yang berlambak dan bertimbun macam gunung sampah LY sempat lagi luangkan masa nak kelek-kelek buku novel pendek.

Novel 10 juta Pulus terbitan PTS...nama pengarah Maz-----------. Panjang sangat nama pengarang buku ni. Dah tak ingat sebab dah hantar buku ni ke library sekolah semalam.

Cerita biasa-biasa je pun. Tapi syok jugaklah nak layan waktu senggang.

Cerita ni konon-kononnya KL zaman abad 21 yang canggih manggih tahap kuasa Gigatron lah. Nama KL tu Metro Utama. Mata wang pulak Pulus. Zaman ni semua menggunakan sistem komputer yang ter-over canggih. Komputer guna arahan suara pun boleh. Sistem kereta pun guna perisian komputer. Lepas tu nak makan, siap ada peti bekalan makanan yang boleh sambung dengan kedai-kedai kononnya lah.

Metro Utama ni ada satu komputer gergasi yang kononnya sebagai Perdana Menteri yang bagi arahan kepada rakyat secara email gitu. Nama komputer gergasi tu Professor yang tersangat kebal kononnya. Dah tu kan, adalah pulak satu syarikat kepunyaan Encik Gah-Gah bin Hu Hu Hu yang menggodam Proffessor ni. Encik Gah Gah yang memerlukan duit untuk beli dadah dari syarikat luar negara dan kekurangan wang tunai sebanyak 10 juta pulus.

Dalam pada masa yang sama, kemelesetan ekonomi telah melanda Metro Utama menyebabkan syarikat Cekik Darah Berhad bankrup. Dijadikan cerita watak utama cerita ni, Zohok dan Idris dah tak ada kerja sebab Cekik Darah Berhad bankrup tu lah. Zohok ni kerjanya membuat robot. Zohok ni suka menyonglap duit Idris untuk beli barang-barang robot tu. Sampaikan habis duit Idris dilanyak dek Zohok ni.

1 hari, Idris dapat email(arahan) dari profesor yang menyuruhnya memasukkan duit sebanyak 10 juta pulus ke akaun negara untuk tujuan perang. Arahan ni tak boleh di bantah mengikut Akta Darurat negara. Kalau bantah nanti kena penjara.

Arahan yang sebenarnya tu datang daripada Encik Gah-Gah yang menyuruh pembantunya menggodam professor. Sebenarnya arahan tu untuk Syarikat Tikam Belakang Berhad tapi disebabkan pembantu Gah Gah tu tersalah tekan nombor akaun makanya arahan tu tersampai ke Idris.

Dalam masa yang sama, Katerina seorang pari-pari dari negara apa ntah bekerja sebagai reporter dekat Berita Cepat. Dia ditugaskan untuk menyiasat punca ke bankrupan Cekik Darah Berhad. Maka dia menyiasat pesaing Cekik Darah iaitu syarikat encik Gah Gah.

Katerina tu dah berumur lebih 500 tahun yang sedang mencari tunangnya, seorang vampira iaitu Vincent. Vincent yang telah lama tidur bangun dari pembaringan di bangunan tempat tinggal Zohok dan Idris. Yang jumpanya pun Zohok.

Bla....bla...bla.....cerita nio best sangat sampai tak tau macam mana nak simpulkan.

Vincent, Zohok dan Idris berjaya cari 10 juta pulus tu dan dah serahkan ke akaun profesor. Encik Gah-gah pun dah ambil duit tu dan membuang data transaksi dalam profesor supaya tak diketahui orang.

Tapi, transaksi tu berjaya di kenal pasti oleh robot Zohok. Masa tu, Katerina dah pun jumpa dengan Vincent yang jadi bahan pameran dekat muzium (kena bacalah macam mana Vincent boleh tinggal dekat muzium tu).

Katerina, Vincent, Zohok dan Idris ni berjaya rampas balik 10 juta pulus dari Encik Gah Gah....macam-macam aksi masa ending cerita ni. Tersengih-sengih jugaklah LY baca. Dah macam baca komik je dia punya feel. Nama watak, kisah korupsi dan nama tempat dalam cerita ni semuanya lawak-lawak.

Dahlah sampai sini je nak review. Selamat mencari novel ni di library berdekatan anda.

~batubersurat: sikit je muka surat cerita ni, 100 lebih je....takkan tu pun berat nak baca~

3 comments:

Masdalifadzlie M Saaid said...
This comment has been removed by the author.
Masdalifadzlie M Saaid said...

Terima kasih kerana membaca karya saya. Dan terima kasih juga kerana sudi memberi ulasannya di sini. (^_^)

Lady Ya-alif-nuN said...

sama2...terima kasih sudi memberi komen di sini... (^_^)