Wednesday, March 7, 2012

Apa yang kami cikgu cikgi ni sibuk sangat

Salam takzim.

Ramai yang kata kerja cikgu senang...tapi hakikatnya kami menanggung beban orang atasan yang terlalu bijak mentadbir.

Ni antara kerja2 awal tahun yang ter-over sibuk di alami oleh seorang guru kelas atau mungkin guru data atau mungkin guru SMM.
ni lah yang dinamakan SMM...sistem maklumat menteri murid

maklumat2 ni cikgu dapat dari borang yang murid isi....cikgu akan transfer masuk SMM ni...masalah yang cikgu2 hadapi adalah borang tak lengkap...maklumat tak jelas....dah tu orang atasan desak cikgu2 suruh siapkan...bila kita kata budak yang tak hantar...diorang suruh kita desak murid bagi...dah tu kita ni dah tak ada kerja lain ke nak kejar budak minta itu minta ini...

ingat cikgu ni robot ke apa....boleh tekan butang replay selalu....cikgu2 ni pun manusia biasa juga...selalu juga lupa...dah bila lupa...memang akan jadi lambatlah siapkan benda ni. kalau dapat kelas depan tu, memang lah senang minta dengan budak...cuba korang minta kelas hujung tengok...kelas yang tak tahu baca...kelas yang tahu apa2 benda yang dalam borang tu minta....
Kan semua tu meng-aniaya masa cikgu nak siapkan...dah lah mengajar sehari sampai 8 waktu....dah tu masa rehat pun nak suruh cikgu2 buat kerja2 kerani macam ni....memang lambatlah siap....kalau bawa balik rumah kerja2 ni, lebih baik tidur je dekat sekolah..pindah terus...tukar alamat nama sekolah...

orang atasan ni memang senang buat keputusan...kaji itu kaji ini...buat software bombastik itu ini....tapi yang menanggung kerja cikgu2...bukan kerani2 PPD..bukan kerani JPN...bukan pegawai PPD...bukan pegawai JPN...bukan orang dekat kementerian sinun tu hah yang buat....

nak isi borang ni, bukan sekejap...kadang2 tu sampai sejam hanya untuk 3 borang/maklumat murid...bayangkan nak siapkan 1 kelas yang dalam 35-45 orang....darab lah dengan masa yang cikgu ada dalam sehari....dapat buat 1 dalam sehari pun kira dah bersyukur...

nampak dalam gambar dekat atas macam sikit je kan...tapi cuba kalau mengadap sistem ni...bawah2 tu kena isi lagi macam ni...
ni baru part bapa...belum part ibu...tanggungan...

kepada adik2 yang berminat nak jadi cikgu...rentikan je lah hajat tu...cari kerja lain....jadi kerani pun lagi best...duduk kerusi empuk...ada aircond lagi....dari kulit tinted gagak boleh jadi putih salju..

Sekian kisah hidup cikgu alaf baru yang dah tunggang terbalik.

~batubersurat: ni baru kerja Hal Ehwal Murid...belum kerja Akademik dan Ko-kurikulum....perasaan yang LY alami sekarang ni macam kena tembak dengan kentut orang perut boroi......puuuiiiihhh~

1 comment:

NORHANIS SHUHADA AZMI said...

yes..saye stuju sgt3...mana ade cikgu yang dtg sek just mengajar saje..mustahil..bnyk kene pikul..
sama-sama lah mengaharungi semua dugaan ini..mungkin ade hikmah nya..