Friday, July 27, 2012

Saya dan Ramadhan

Salam Ramadhan hari ke-7.

Selepas episod seluar jean dan gitar...hari ni nak cerita tentang Ramadhan sempena bulan yang mulia ni.

Secara peribadinya....bulan Ramadhan ni memang bulan yang sangat2 LY tunggu.

Bulan yang sememangnya kita perlu muliakan.

Dari kecik membawa ke besar ni, aktiviti Ramadhan LY memang superb....
Bila tak buat memang rasa sedih...menyesal....dan rasa nak undur masa balik.

Kenapa yang LY suka sangat bila bulan Ramadan ni??

Kalau nak cakap pasal puasa....hari2 dalam bulan lain pun boleh jugak puasa. Tapi LY nak cerita selain dari yang Fardu dekat sini.

Mula2 nak cerita pasal terawih.

Rumah LY betul2 sejengkal je dari surau.....masa zaman Allahyarham Atok Latif masih hidup, beduk tu betul2 bertentang dengan bilik LY.  Kalau dah ketuk tu, kompom2 lah dengarkan....kalau buat2 tak dengar....lebih baik tak payah ada telinga.

Masa zaman kecik tu jugak....dari belakang bilik LY tu, boleh lompat longkang kecik nak ke seberang belakang toilet surau...ada jalan shortcut....senang gila lah nak pergi surau....dan abah LY memang akan sentiasa potong rumput dekat situ....senang nak lalu....takut2 lah ada ular ke kan kalau rumput panjang macam lalang. Ni lah laluan nak pergi mengaji...kalau bukan bulan puasa tetap jugak pergi surau sebab mengaji Quran.

Semakin meningkat dewasa....Terawih tu memang dah jadi wajib bagi LY...kalau tak buat, rasa macam tak lengkap je hidup...huhu....

Sampai dah masuk matrik pun, tak kan sekali2 tinggalkan terawih tanpa sebab. Dekat KMPP masa 2 minggu awal tu, solat jemaah dekat tengah dataran perhimpunan...berlantaikan tar...berbumbungkan langit...minggu ketiga solat dekat surau kompel...masuk minggu last sebelum balik raya, solat dekat surau KMPP yang sedikit jauh dari blok hostel. Huhu...

Masa tu, roomate pun memang rajin pergi surau untuk jemaah...so adalah geng masa jalan kaki nak pergi surau...

Masuk U pulak, jemaah dekat surau kolej je....bukan tak nak pergi Masjid...tapi kan lebih molek kita imarah kan tempat yang lebih dekat. Huhu...Tapi masa tahun last dekat kolej, adalah beberapa kali tertinggal terawih jemaah sebab ada kelas malam. Kat kolej jugak, bulan2 puasa rajin jemaah dekat surau kolej....ber-teman dengan cikgu Suzie kadang2..


Lagi satu aktiviti sempena bulan mulia ni, aktiviti tadarus Quran....
Dari kecik, memang surau dekat rumah LY akan buat tadarus beramai2....seorang baca, yang lain semak....baca semuka surat sorang...masa zaman kecik2, dengan geng2 semua akan tadarus sampai jam 12 malam atau 1 pagi bila malam minggu dengan tak sekolah. Kami yang kebanyakkannya perempuan akan ditunggu oleh abah masing2...Seronok time ni....sambil2 mengaji, kami memperhabiskan moreh yang tak habis makan masa lepas terawih...kadang2 mak LY siap buat air panas lagi sebab lambat lagi nak habis mengaji...tahap kerajinan kami mengimarahkan malam Ramadan....selalulah dapat khatam quran lebih dari sekali... Masa allahyarhamah Ustazah Zaleha masih hidup, beliau siap sponsor bunga telur putih masa malam khatam Quran....

Sekarang ni zaman dah berbeza....kawan2 semua dah ada komitmen lain. LY sendiri pun tak sempat nak tadarus jemaah ni...harap kan balik kampung je baru boleh join venture.

Tiap kali balik kampung, rasa sayu je hati....banyak kenangan yang terpahat dekat surau semasa LY dan kawan2 membesar. Termasuk juga kenangan mengaji dengan insan2 yang dah mendahului menghadap Ilahi. Terutama sekali, Allahyarham Ustaz Haji Mat Isa dan Allahyarham Tok Salleh...semoga rahmat Allah bersama insan2 ini.

Surau Al-Jama'iah batu 23 Sungai Lui sekarang ni dah banyak perubahan. Semoga menjadi lebih baik isi jemaahnya. Manusia datang dan pergi, entahkan dapat atau tidak bersama lagi untuk Ramadhan akan datang. Semoga Allah memberi rahmat kepada kita semua.

Bagaimana LY mengekalkan motivasi untuk tetap berterawih sehingga hujungnya Ramadhan??? Bila kita fikir tentang pahala dan ganjaran Allah, hati kita selalunya kurang terkesan kan?? Kerana kita fikir, solat di rumah pun boleh juga dapat pahala.

Tapi, LY sentiasa mencabar diri untuk ke surau...Kalau nenek tua boleh jalan bertengkak2 untuk ke surau, kenapa LY yang muda ni tak ambil peluang turut sama meng-imarahkan surau. Kalau nenek2 yang sembahyang duduk boleh tahan nak bersimpuh untuk 11 rakaat terawih dan witir, kenapa tidak LY.

Dan ketika ini, bermukim di Lukut PD ni, ada seorang insan cacat yang kakinya pendek sebelah tetap gagah dan  gigih meng-imarahkan surau kuarters ni. Insan tu kakinya cacat pendek tiada bahagian separuh peha sehingga ke buku lali. Dia mampu untuk berdiri dan solat jemaah dari Isyak sampailah habis witir. Termasuk juga bertugas menghidangkan makanan moreh kepada jemaah. Jika insan cacat tu mampu untuk buat tu semua, kenapa LY yang sempurna kaki sama panjang ni nak skip terawih kan!!! Sangat tidak bersyukur namanya tu...

Sekian dulu sampai sini....entri pun lebih kurang lalok je kalau dibaca...almaklumlah orang puasa sahur dengan air vitagen je...huhu....akibat air Blizz housemate tertumpah masuk periuk nasi pagi tadi.

~batubersurat: Semoga bertemu keampunan dan rahmat Ilahi~

No comments: