Saturday, December 18, 2010

Laporan Kajian Bertarikh 17/12/2010

Program kajian : Cuti sekolah di rumah atuk dan nenek

Hari kajian : Jumaat

Suasana sepanjang kajian : Pagi-cerah; Petang hingga malam-hujan.

Objektif: Untuk menyiasat perkaitan tindakan dan umur kanak-kanak.

Kaedah kajian: Pantauan berhemah.

Pembolehubah konstant: Aliff Najmi Opanizam(6 tahun), Ariff Najhan(5tahun), Nursuhada (3tahun), Nursuhaila(10tahun).

Pembolehubah bertindakbalas: aktiviti diluar dan dalam rumah.

Pembolehubah yang dimanipulasi: tenaga seorang makcik.

Hipotesis: Semakin ramai pembolehubah konstant...semakin sukar tugas seorang makcik.

Bahan-bahan dan perkakas: Air, kain buruk,  Ulat dan serangga, kayu pembaris nenek, kertas, gam.

Sinopsis laporan:-

Kanak2 meminta untuk tidak mandi di awal pagi kerana air kolam yang sejuk. Kanak2 membuat keputusan untuk menonton kartun. Selepas itu, sarapan pagi kanak2 adalah cekodok pisang, air milo dan biskut Hup Seng. Kemudian mereka bermain diluar rumah untuk seketika. Masuk ke dalam rumah untuk mandi.
Kanak2 bermain di ruang tamu rumah atas dengan membuat sepah kertas2 yang digunting dan di gam padu.
Kemudian....
"Maktam....Ada kencing dalam seluar!!!!!!"
Penyeksaan mengelap lantai sepanjang laluan dari muka pintu hingga ke depan pintu bilik air. Bla..bla..bla....

Makan tengah hari.

"Maktam....ada berak dekat sini!!"

"Maktam....Jehan nak berak"
"Maktam....saya dah sudah....saya tak pandai cuci"

"Kakak...janganlah bergurau lebih2...nanti Alif dengan Jehan tu terkencing dalam seluar...Kakak ni kenapa degil sangat!!"

"Kakak...kemas ni sekarang!!"

"Jehan.....maktam bagi ulat nak??? Jangan lompat maktam kata kan??"

Mandi petang.
Makan nasi.

Main...main...main
Menyusu.
Pengsan kepenatan.

Penutup dan kesimpulan: Pembakaran kalori di dalam badan adalah berkait rapat dengan peningkatan suara untuk mencegah kanak2 dari melakukan bahaya.

~batubersurat: hari ni Sabtu....kem budak2 ni habis hari ni kan??????~

2 comments:

EnHEar said...

lady y praktis jadi mama y ye?
hihih....
comel lah anak2 buah ko ni

Nurhasyimah Musa said...

hahaha! nasib baik aku takde anak buah..=p