Friday, October 22, 2010

Misi Hidup Dan Mati

Tengah hari Jumaat.....
Hari baik macam ni, tetiba berlaku drama swasta dalam rumah ni.....
Ni yang buat aku sedih....tak tahan bila tengok Datin Azizah menangis sambil keluar ayat super feeling.....
Aku pun jadi sedih....tambah dengan rasa bersalah....walaupun bukan salah aku....

Korang pernah dengar tak dalam setandan pisang, tak semuanya baik....maksudnya, dalam satu2 institusi(keluarga/pejabat/kumpulan etc) tak semestinya sempurna...ada juga cacat celanya...
Okay....apa yang aku nak cerita kat sini, bukan nak buka pekung dalam keluarga....
Tapi kalau korang rasa, mana yang baik tu ambil la jadi teladan.....yang buruk tu jadikan sempadan...

Korang perlu tahu yang aku ni anak ke-5 dari 8 org adik beradik...kalau korg rasa tu dah ramai, sebenarnya tak pun....I wish I have more siblings....up to 13 maybe....huhu...
Maka korang boleh tahu yang aku ada lagi 3 orang adik...(kalau korang rasa 4 atau 5 makna korang kena belajar menolak silibus darjah 1 balik)...

Aku nak story pasal adik aku yang kedua last....atau lebih tepat lagi anak Datin Azizah yang ke tujuh...
Adik aku ni, Ateh....lelaki....umur 18 tahun....
bagi yang berpengetahuan luas....maka pasti tahu umur ni adalah budak yang baru je habis sekolah......

Dia sekarang ni belajar dekat kolej PTPL.....bidang Hospitality(perhotelan)....
Mula2 dia nak sambung belajar, serius aku tak berapa suka kolej pilihan dia.....
Sebelum ni dah puas aku nasihat suruh ambil course yang sama sama ada UITM atau politeknik....atau pun Kolej komuniti....tapi sebab kawan baik dia punya result tak berapa bagus, diorang ambil PTPL...sama2 pulak tu......diorang bukan setakat kawan baik, tapi aku rasa dah jadi kembar.....
Mana ada adik aku, kat situ lah ada si Syafiq...dari kecil sampai ke besar panjang ni berkepit.....keputusan buat sama2.....tak pernah nak pikir/ rujuk dengan mak ayah sendiri pasal masa depan....

Masa diorang tingkatan 4, adik aku boleh minta turun kelas sebab nak sama2 dengan Syafiq dekat kelas hujung......masa ni memang aku marah...tapi dalam hati je....
Mungkin dia tak suka subjek sains dan addmath....
Tak kisah lah nak ambil kelas apa, asalkan belajar....
Tapi bila naik tingkatan 5, lain pulak hal....

Cikgu bagi surat amaran.....adik aku tak datang sekolah!!!! Ponteng kelas....
Sangat dahsyat bila dapat tahu....pagi2 dia pergi sekolah dengan abah....abah hantar dia sampai depan pintu pagar lagi lepas minum pagi dekat kedai kopi....
Memang melampau bila dapat tahu dia tak sekolah....bila siasat....
Dia letak beg dalam kelas, lepas tu dia pergi lepak dekat kedai makan luar sekolah tu....kedai pakcik Zul....
Padahal pagi2 subuh lagi dah makan....yang nak melepak tu apa kejadah lagi...
Dah tu...masuk kelas ikut suka....memang nahas lah kan.....cikgu tak tanda langsung la kedatangan dia....
Dan aku pergi dekat sekolah, selesaikan hal ni.....
Surat perjanjian yang dia tak kan buat lagi pun masih melekat dekat almari baju kalau nak bukti pasal perangai dia ni.......
Dan yang aku sakit hati sangat.....kes ni pun melibatkan Syafiq.....aku pergi sekolah pun sama2 dengan mak Syafiq....
Korang bayangkanlah macam mana akrabnya diorang sampai sanggup ponteng sama2....

Dalam keluarga aku, mak abah memang bagi kelonggaran dengan semua aktiviti yang kami buat....asalkan tak melampaui batas.....
Dan setiap gerak geri kami, mak tahu sebab mak banyak SPY....(bukan pasal orang menjaja cerita....tapi betul2 cerita dari orang yang boleh dipercayai...)
Kisah2 dia merempit....bawak motor laju....tu je la topik yang tak habis2 Ateh buat...Eksiden pun dah banyak kali.....tapi nasib dia memang baik agakya....Allah tu bagi lagi masa kat dia supaya dia sedar....

Mak memang banyak tumpah air mata pasal budak kecik ni(aku masih anggap dia kecik depan mata aku)....sebab bila mak membebel je....air mata pun ikut keluar sama....
Boleh kata semua kemahuan dia mak ikutkan.....tu semua mak buat sebab tak nak tengok dia tersasar jauh....
Serius aku nak bagi tahu  dia ni jarang tinggal sembahyang...tapi masalahnya dia sembahyang hujung2 waktu.....
Banyak kali aku bebel kata, "malaikat dah jauh kat langit nak hantar report ko baru nak semayang"
Dan sampai dia tamat sekolah, dia tak ada kes hisap rokok depan keluarga atau belakang keluarga.....dalam beg dia pun tak ada beda2 tu....
Sekarang ni dia dah besar, hal rokok tu hak peribadi dia...aku tak ambil tahu dah...
Yang aku tahu, Syafiq memang merokok....sejak sekolah lagi...
Mungkin masa sekolah adik aku tak merokok sebab aku selalu kata "Spender pun orang yang basuhkan, jangan pandai2 nak bazir duit buat hal tak berfaedah"

Dalam sejarah adik beradik, memang dia ni lah yang paling banyak menyusahkan mak abah....mungkin biadap dengan ayat menyusahkan....senang cerita, banyak hal yang dia buat selalunya mengecut kan perut mak dan merisaukan abah je...
Serius, kami yang lain tak de hal2 pelik yang jadi macam dia....
Dia je yang ada rekod masuk hospital patah tangan sebab jatuh masa panjat tiang surau....
Masa tu sambut maulud nabi....anak orang lain dengar ceramah...dia pergi buat aksi stunt panjat tiang besi surau.....(sekarang ni tiang surau dah tukar guna konkrit)...umur dia masa tu baru 6 tahun...

Tahun yang sebelum tu, masuk hospital sebab apendiks....nak tahu apa puncanya??
Memang korang takkan percaya....
Umur dia baru 5 tahun, tapi dia sangat2 suka makan sambal nasi lemak.....sambal kedai biasa lah kan....biji cili bukan hancur pun....
Dia makan sambal sangat ekstrem....kalau beli nasi lemak untuk dia, sambal tu kena letak lebih....
Padahal dia kecik lagi....tahan gila mulut dia makan sambal cili yang pedas tu....
Disebabkan tu la....masuk hospital bila demam dia asyik mengadu sakit perut....bila doktor check, amek ko.....apendiks dah nak pecah....terus masuk emergency...
Parut kat perut tu masih berkesan sampai sekarang ni...tapi masih tak tinggal habit makan sambal banyak2 tu.....tak sedar diri betul....

Dan bila dia demam sebab KURANG mandi sungai, korang mesti akan rasa risau macam famili aku yang lain bila tengok keadaan dia....
Dia demam bukan yang biasa2.....aku rasa dewa kelembai je yang boleh ubat penyakit dia tu.....
Dia demam bukan calang2 panas.....cuma kurang kritikal sebab rajin lap badan dia dengan air sejuk....
Kalau tak pandai rawat demam dia ni, boleh jadi lumpuh dan cacat agaknya sekarang ni...
kalau bagi dia makan masa dia demam, confirm kan diri korang berani nak suap dia makan....
Sebab dia akan baling makanan yang kita suruh dia sendiri.....

Aku tak tahulah jin ifrit mana yang bertenggek dalam badan adik aku tu.....melampau sangat tak dengar katanya.....
Boleh dia buat hal main sorok2 tak balik2 sampai ke petang.....puas cari keliling kampung....rupa2nya duduk melepak atas pokok rambutan....

Kadang2 nak gelak jugak dengan perangai dia ni...
Yang aku paling tak tahan sekali.....dengan perangai taiko dia tu, bukanlah dia kuat mana pun....
Masa kena sunat umur 9 tahun, dia lah yang paling cengeng sekali....
Sepanjang jalan balik dari klinik boleh dia menangis....

Mungkin sebab orang lain manja kan dia.....orang lain tu confirm lah bukan kakak2 dan abang2 dia....
Dia rasa dia tu manja sebab sampai umur 5 tahun baru dia dapat adik....
Dan sampai sekarang pun masih ada yang panggil dia adik...(kalau aku jangan harap la nak panggil dia adik.....degil punya budak!!!)
Mungkin sebab perasan yang dia anak lelaki yang paling kecik, apa yang dia nak dia boleh buat.....

Kesamarataan dapat lesen kereta bila umur 18 tahun tu tak menjadi kisah bila dia pun dah ada lesen sekrang ni.....
tapi sangat2 menjadi topik hangat dan membangkitkan kemarahan mak abah, aku dan yang lain2....bila dia sorang je yang berani bawak kereta malam2  sampai lewat pagi....
Dah tu bukan nak bagi tahu pergi mana....
Bila di telefon, tak berangkat....memang cari nahas lah kan....
Memang suka nak bagi mak abah mengamuk lah kan....
bila mak mengamuk tu faham je lah...
Air mata Saadiah dia tu memang tak tinggal punya...dan aku yang kena dengar ni pun akan rasa bersalah jugak lah....(memang sah, bakat menangis ni waris dari mak)

Dan sekarang ni.....bukan salah Syafiq lagi perangai adik aku jadi macam tu.... Hal sekarang ni sebab dia je buat.... Syafiq tu ada je dekat rumah... So bukan salah Syafiq kemana adik aku melepak keluar sampai lewat pagi baru balik.....

Aku tahu ni mesti pasal kes perempuan.... Kalau aku jumpa minah yang jadi awek adik aku sekarang ni, memang dia akan rasa tarikan rambut Tom Taw yang terhebat abad ni....
pandai2 ye nak ajar adik aku keluar dating sampai ke pagi.....
Dah tu balik, bila ditanya, jawab macam2....
Memang aku nak siat2 tapak kaki kau wahai perempuan...
Ingat kau budak KL, ayah kau ada harta melambak, kau nak heret adik aku ikut style hidup bebas kau tu....

Serius aku tak suka bila ada yang pandai2 ajar adik aku buat benda tak betul....
Memang nak cari nahas......
Dan sebelum perangai super degil dan jin ifrit bermaharajalela....
Aku akan pastikan semuanya settle sebelum aku dipostingkan....

Kau ingat  adik aku tu sarang tebuan ke nak suruh dia bela rambut panjang...
Kalau kau rasa dia handsome rambut macam tu.....alamatnya rambut kau lah yang bakal jadi korban kasih tak lama lagi.....
Aku dah siap sedia gunting tajam dan set pengetam yang baru nak tarah rambut korang berdua jadi botak.

Aku akan pastikan kau tak jumpa adik aku lagi....
Aku bukan nak jadi penghalang cinta romea dan juliet, tapi adik aku tu baru 18 tahun.....makan pakai dia masih abah aku yang tanggung....aku tak nak dia menyesal esok hari....
Dan yang paling penting, aku tak nak dia jadi anak derhaka......

~futnot:korang doakan aku berjaya dalam misi menggunting rambut panjang adik aku tu~

No comments: