Sunday, January 23, 2011

Allah maha berkuasa di langit dan bumi.

Awal mula pertama mula. Assalamualaikum pembuka bicara kepada yang Islam dan selamat sejahtera kepada yang bukan Islam.

Siang tadi tak berkesempatan nak update apa2 cerita kerana kepenatan di sekolah. Ada kejohanan merentas desa. Rumah merah menang sebagai juara keseluruhan. Gembiranya hati :)

Di waktu ini, LY bermalam di rumah cikgu Fiza dan cikgu Ain kerana nak menonton TV. Kat rumah LY tak ada TV.....rumah diorang ni dah ada TV...walaupun tak besar, boleh lah nak tengok kan....

Mula2 sampai tadi, Fiza keluar pergi makan dengan kawan yang duduk dekat kuarters ni jugak. Beliau tu duduk blok C. Jiran dengan blok LY.

LY dan Ain layan-tak-layan cerita TV3 malam ni....cerita IQRA. Nak bukak channel lain, tak berapa nak clear. maka, lebih kepada borak2 je la kan. Ain cerita pasal diorang dapat surat dari bawah pintu. Surat tanpa nama. Surat yang hanya ada satu persoalan saja. Diorang yang duduk rumah ni peliklah jugak pasal surat tu. Tapi LY rasa budak2 nak main kot....tak pun salah hantar dekat orang rumah atas dekat blok diorang ni.

Kitorang layan je lah TV3 ni sambil borak2 hal lain. Dekat jam 11 baru Fiza balik. balik dengan cerita. Cerita yang mengejutkan jantung, hati nurani, jiwa raga, emosi, kekentalan semangat dan yang seumpamanya. Cerita di sebalik surat bawah pintu tu......

Surat orang nak berkenalan dengan penghuni rumah ni. Nasihat yang Fiza dapat, jangan dilayan!!!!!!!!!!!!!
Rentetan tu, maka terbongkar satu demi satu kisah diorang dekat rumah ni. Kisah yang berkaitan kenapa Fiza keluar status FB minta pertolongan dan perlindungan dari Allah.

Berceritalah cikgu muda yang merangkap rakan kerja LY ni mengenai rumah diorang ni. Mula2nya, ada yang membaling batu ke dalam bilik dan bahagian dapur tempat sidai baju. Sangkaan awal mereka ada budak2 main di belakang rumah. Tetapi kenapa sampai baling batu ke dalam bilik??? Pelikkan???
Orang baru pindah, mestilah nak tahu.....kenapa jadi macam ni.....maka berceritalah pada teman2 yang lain (bukan LY yang pastinya). Jawapannya.....biasalah tu.

Kemudian, pasal surat tu pulak.....yang menimbulkan seribu satu persoalan. Wallahualam. Hanya Allah yang maha Mengetahui segala yang dilangit dan di bumi. Bila di ajukan pada cikgu senior yang dah 3 tahun tinggal dekat sini, akhirnya dapatlah jawapannya.

Biasalah rumah tinggal. Pasti ada yang menyinggah. Tambah pulak dekat kawasan keliling semak + blok sebelah yang kosong dari bawah sampai atas. Dekat muka bumi yang luas ni, bukan kita saja yang menghuni. Haiwan dan tumbuhan tu makhluk bernyawa yang kita nampak. Tapi yang kita tak nampak. Wallahualam. Allah jua yang berkuasa ke atas makhluknya kan. Siapalah kita nak menidakkan kewujudan mereka. Sudah jelas terbukti dalam al-quran kisah2 jin dan syaitan. (korang tafsirr sendiri maksud cerita ni)

Lantas dari kisah2 ni, timbullah macam2 cerita tentang petua, saranan menjaga rumah dan diri. AAAAAAAAAAArrrrrrrrrrrrgggggggggghhhhhhhhhhhhh.....kenapa tak ada yang warning masa LY mula2 masuk dulu. Kenapa tak ada pun yang nak pesan buat itu ini sebelum masuk rumah yang dah lama kena tinggal. Tak ada pun nasihat pasal orangb baru pindah kuat2 kan semangat.

Pesannay cuma, jaga diri elok2, ni tempat orang...bertegur sapa dengan jiran2. Jangan buat sombong. Tu je nasihatnya. Mana pergi nasihat.....baru2 pindah ni, elok2 jaga rumah. Ingat adap sopan dalam rumah, jaga kebersihan rumah........jangan lupa baca apa yang patut sebelum pergi dan balik. Mana???? Seingat LY lah kan, mak pun tak ada pesan apa pasal pindah masuk rumah kosong ni. Mungkin terlepas pandang atau mak tak pernah ada experience. Abang2...kakak2 pun tak ada pesan. Jiran depan rumah pun tak jugak. Kerani2 PPD pun tak pesan apa2.

Mungkin silap LY sendiri yang terlupa tentang perkara ni. Seharusnya LY yang fikir benda ni kan. Kenapa nak tunggu orang lain bagi tahu baru nak buat kan. Patutnya LY buat persediankan. TAPI...LY belum pernah ada pengalaman pindah rumah......sebab tu boleh terlepas pandang.... Astaghfirullah-al-azimm...

Allah memberi satu nikmat tapi sentiasa ingat yang Allah juga berhak memberi kekurangan. LY nak bagitahu korang, bila dah jadi benda2 macam ni dekat kawan, baru LY sedar yang sebenarnya LY ni Allah jadikan dengan kekurangan sense (rasa) mengenai benda2 halus. Korang bayangkan....dah nak masuk minggu ke-4 dekat rumah baru di kuarters Lukut ni, LY tak boleh bezakan bunyi orang main guli dekat tingkap dengan bunyi kipas ala2 rosak (bunyi keletang keleting). Dah tu LY boleh je nak pandang2 jeling2 dekat rumah kosong bertentang dengan dapur LY yang tak ada langsir tu. Terang benderang nampak isi dalam rumah tu...dah tu buka tingkap dapur luas2 sampai ke senja.

Bayangkan je la ye korang...betapa tak kisahnya LY dengan bunyi pelik dan suasana maghrib waktu jin merayau. Bila dah tahu ni, baru rasa kecut perut. Baru rasa takut. Ya Allah...apa nak buat ni. Ada seminggu sebelum balik ke Lui. Nak telefon datin A malam2 ni takut mengganggu pulakkan. Maka, esok pagi wajib cerita. Manalah tahu ada apa2 ikhtiar yang kita boleh buat walaupun dah dekat sebulan duduk rumah ni.

Harap2nya, LY dan kawan2 kuat semangat....kuat jiwa rohani...kuat fizikal jasmani....kuat zahir dan batin untuk menghadapi ujian ni.

p/s: LY tak tahu macam mana nak cerita situasi sebenar yang terjadi....6th sense LY level yang paling rendah agaknya.....

~batubersurat: esok nak tanya Chee, housemate LY tu...dia rasa apa2 tak duduk dekat rumah tu~

3 comments:

sekamar rindu said...

salam..

ada orang membaling batu dalam rumah?

mungkin ada 'sesuatu" yang mengganggu..bacalah surah yassin dan minta bantuan orng2 yg boleh selesaikan..

**follow ur blog..

Nurhasyimah Musa said...

weh..takutnya..
nasib baik ko x duduk sorang2 kat umah tu..

Lady Ya-alif-nuN said...

SR: thanks 4 d advise...
syima: memg la dok ngan org ain...tp org tu x rase ape2...aku je yg dengr...