Friday, January 21, 2011

Makna rindU

Hai korang....tetiba je kan.....nak update entry lagi.

Sebenarnya LY tengah menanda kertas ujian PROBIM-M3 untuk kelas 1 Nilam dan 1 Intan. Yang 1 Intan dah habis...tapi bila nak tanda kelas 1 Nilam je...mata mula lah nak layu2....tangan malas2 sebab banyak pangkah dari tanda betul.

Kencang tak tajuk entry ni??? Kencangkan...angguk cepat!!!

Apa makna rindu??? Rindu tu kan adalah satu perasaan merangkap keinginan, kemahuan, ke apa lagi ntah la.
Penyakit rindu ni tetiba datang bila otak kita tak berfikir dengan normal seperti contoh sewaktu makan. Bila kita tidak berfikir yang makanan itu adalah rezeki Allah....maka akan timbul perasaan rindu di ikuti anasir2 merangkap virus2 bahaya iaitu hasutan hawa nafsu.... Maka timbullah perkara2 yang tak sepatutnya terlintas di fikiran iaitu "mak masak apa hari ni??? kalau telefon kang, mesti taknak cakap beliau masak yang sedap2....kalau dapat makan ikan terubuk masak asam pedas tengah2 hari macam ni....kalau makan ikan bakar dekat Sungai Jelok dengan abah ni, mesti pekena ABC sebelum balik....kalau dapat bubur jagung petang2 angin sepoi2 bahasa ni...perghhhh...." Begitulah hasutan hawa nafsu....rindu yang sedikit tapi nafsu lebih mengusai.

Maka bila makan seorang diri.....adalah wajib baca doa panjang2....minta dimurahkan rezeki selalu...syukur dengan rezeki yang ada...lepas tu makan cepat2....jangan menung2....lepas tu, jangan duduk lama2...terus pergi basuh pinggan....cuci tangan...then sambung buat kerja.

Bila kita duduk sendiri menghadap dinding....cuba fikirkan masa depan...perancangan nak buat apa esok pagi...macam mana nak perbaiki skill mengajar...jangan sekadar menung2 kosong kerana penyakit rindu yang lagi dahsyat akan muncul iaitu...."kalau ada TV kan best....nak tengok tiramisu...nak layan movie dekat Citra...lawak ngong dekat Warna...movie hindustan dekat B4U....AXN...CSI...dah lamanya tak tengok....aduyai...bila nak ada TV dengan astro ni????"...Justeru janganlah anda mengundang perasaan rindu dengan bermenung diri menghadap dinding rumah. Kerana nanti ianya menjerat nafsu dan mendatangkan pembaziran. Bersyukurlah masih berkesempatan untuk tengok di tonton.com.my....

Sewaktu sedang kita asyik membasuh baju menggunakan tangan di dalam bilik air yang sempit berbekalkan baldi kecil...janganlah kita mencangkung atau duduk di bangku plastik dengan hati yang bosan. Hiburkanlah hati dengan menyanyi2 lagu riang gembira kerana jika tidak dilakukan begitu...mulalah timbul rindu kepada makhluk tak bernyawa bernama mesin basuh. Bendunglah rasa rindu itu jangan sampai ternoda dengan nafsu serakah yang sering meronta2 meminta2 dan merayu seperti "nak beli mesin basuh jenama apa ek?????"

Maka, dinasihatkan sekali lagi....berfikir secara waras bahawasanya diri ini tinggal bujang....baju nak basuh bukannya kotor macam pergi kerja dekat ladang...bukannya kotor macam tukang masak dekat kedai makan Sufian Tomyam sana tu....baju sendiri yang pakai...sendiri lah yang basuhkan....jangan pernah terlintas di fikiranmu untuk hantar ke kedai dobi yang berada di sebrang jalan melintasi jambatan itu!!!!

Bila kita seorang diri baring2 di bilik....tetiba terdengar suara budak2 main di kawasan kuarters ni, janganlah ada perasaan sayu.....janganlah bermuram durja kerana mengenangkan anak2 buah yang sedang membesar. Diorang semua tak lupa punya dengan maktam diorang ni. Perasaan rindu yang ini ubat dia berdoa, call, 3G je.

Okay...sampai sini je olahan makna rindu....LY nak sambung buat kerja. Nak tanda kertas ujian bebudak ni.
Sia2 je bawak balik kerja tapi tak buat. Memang nak kena pelempang tun Teja dekat diri sendiri karang!!!

[merah maktam pergi sekolah hari Jumaat....tu beg hijau penuh dengan kertas ujian...tu pasal menyenget]

~batubersurat:geng2 BSDP-mate yang nak kena posting tu, welcome to the club~

3 comments:

dD said...

weh...cmne ko lilit shawl tu??aja aku.....seyes aku mencari gak cara nak lilit tp xjumpe...kdg2 aku redah je lilit cmtu tp xcantek pon:(..help me!!!

Nurhasyimah Musa said...

amboi meriahnya maktam pegi sekolah!
siap pakai selendang lilit2 bagai!huhu..

Lady Ya-alif-nuN said...

ady: bukak maria elena punye blog...
peliks.blogspot.com
aku lilit mcm tu je...x yah pakai kerongsang....pakai pin je...
xpun pegi utube search hijab tutorial...
syima: biasa la tu syima...skola dekt...bnyk masa nak lilit2 ni...