Friday, January 21, 2011

PTS : Pendidikan LY

Jumaat....
Hari yang mulia....
Assalamualaikum pada yang muslim dan selamat sejahtera pada yang bukan Islam.

Hari ni 21/1/2011....maknanya esok adalah bersamaan dengan 22/1/2011 bersamaan dengan dua bulan kerja. Tapi kerja yang betul2 belum sampai sebulan lagi.

Ada satu minggu lagi minggu persekolahan dekat Raja Jumaat ni. Lepas ni cuti satu minggu penuh bersamaan 9 hari termasuk sabtu ahad.

Apa nak buat masa cuti nanti masih tak fikir.
Tapi benda yang bukan2 LY dah mula fikir bila tak ada benda nak buat petang2 Jumaat ni.

Ni salah satu benda yang selalu LY fikir. Time makan kekadang terfikir...time mandi pun kadang2 sempat berfikir....masa jalan kaki nak ke sekolah lagilah LY fikir....berfikir tu kan melambatkan proses nyanyuk. Maka berfikirlah kita sentiasa hendaknya.

LY fikir pasal nak sambung belajar. Nak buat master. LY fikir nak pilih universiti mana nanti. Nak ambil course apa nanti. LY fikir, mampu ke nanti nak sambung belajar??? Mampu ke dari segi wang ringgit...mampu ke dari segi fizikal, kuat ke tak nak buat benda lain selain dari kerja tetap ni......mampu ke nak kawal emosi bila terbeban dengan kerja dan assignment nanti....mampu ke???

Kalau ikutkan agenda...LY target buat master masa umur 25 dan paling lewat habis master bila umur 28. Maka, tahun depan ni, umur LY dah 25....ada setahun lagi masa nak fikir masak2 hal ni. Bukan je setakat nak fikir benda2 simple...tapi kena buat plan B...plan C dan Plan D sekali andai ada perkara2 yang tak diingini berlaku........

Perkara pertama, LY dah buatlah kan iaitu pasang niat. Allah kan dah janji, niat yang baik pun akan dapat pahala....harap2, niat murni LY ni tercapai pada masa yang LY mahukan.

Kedua, kumpul maklumat sebanyak yang mungkin pasal course, universiti, atau mana2 peluang nak buat master sama ada dalam atau luar negara.

Ketiga, pastikan dalam pecahan gaji ada bahagian tabungan untuk perbelanjaan EDUCATION. Manalah tahu, tetiba nak sambung master guna duit sendiri. Atau pergi luar negara  kan....banyak tu nak guna duit. Wajib juga tahu macam mana nak cari punca2 sumber kewangan/tajaan/biasiswa sebagai bekalan tambahan.

Keempat, kumpul maklumat yang boleh dipercayai berkaitan sambung belajar seiring kerjaya dari segi hak seorang guru muda yang belum cukup matang dalam tempoh perkhidmatan.

Kelima, mencari rakan2 yang telah membuat program master / kawan2 yang telah memulakan program master / bakal memulakan program master / kawan2 yang ada niat nak sambung master. Boleh tukar2 pendapat mengenai proses dari awal hingga akhir.

Keenam, menggubal perbelanjaan master program seiring hal2 kehidupan yang rutin. Memastikan semua aspek terjaga dan tidak diabaikan.

Ketujuh, sentiasa berdoa agar impian dimakbulkan Allah dan dipermudahkan urusannya. Sampai sini dulu pelan tindakan strategik (PTS) pendidikan LY. Kalau ada yang nak ditambah, lain kali sambung lagi.

Kepada kawan2, jangan malu jangan segan nak share apa yang korang dah rancang pasal masa depan korang sama ada dekat FB or blog korang (LY tak ada tweet, LY okay). LY pun nak tahu pasal program apa yang korang nak ambil nanti....U mana korang nak masuk...nak jugak tahu, kalau kita ambil universiti swasta ni macam mana keadaan dan situasinya. Kalau nak pergi oversea macam mana....peluang itu...peluang ini.....korang jangan kedekut maklumat okay!!!!!!
Yang baik kita jadikan tauladan, yang buruk kita jadikan sempadan.

~batubersurat:restu keluarga jangan dilupa!~

1 comment:

Anonymous said...

quite interesting lbh2 lg psl nk smbg master..klu ad useful info bleh la share kt blog..;)