Sunday, January 30, 2011

Sempoinya LY jadi cikgU

Salam korang.

Uwaaaa.......lama pula rasanya tak meng-hup-date blog.

Dah hari Ahad rupanya. Ahad pun dah nak habis kejap nanti.

Banyaknya nak baca entry kawan2 dan bloggers top ni.

Apa sebab LY tak online banyak hari ni???
Padahal balik dari Lukut sejak hari Jumaat lagi.

Okay....LY kena culik masa sampai dekat stesen komuter Kajang. Maka itulah tak sempat nak online. Ni pun nasib baik penculik hantar balik lepas dipertimbangkan tak ada guna kidnap LY ni.

Nanti LY cerita kisah yang sebenarnya.

Sebenarnya malas jugak nak update apa2 cerita ni. Almaklumlah masih penat sebab baru balik dari tahanan kan.

Ni nak jawab pertanyaan rasmi cikgu Syima berkaitan macam mana LY boleh bersuka ria bermain Math Magic dalam bilik guru sedangkan beliau bertimbun kerja dekat sekolah.
Beliau musykil dan teramat kompius dengan LY sehingga beliau terpaksa buat kerja sampai pukul 6. [ni teramat nyata LY tipu sebab tak ada maknalahkan beliau nak fikir pasal LY]

Cikgu Syima, mula2 LY cuma nak kata....setiap orang diberikan ujian dan dugaan yang berbeza. Tidak perlu kita memandang kesenangan orang lain dan merungut dengan kesibukan yang kita alami.

Mula2 nak cerita pasal rutin harian LY.

LY kunci alarm C902 ni tepat 5:45 pagi waktu Malaysia mengikut jam Astro. Tak cepat tak lambat. Tapi terdapat satu kemusykilan kerana LY selalu bangun jam 5:30 pagi untuk mandi - Subuh-mengaji-bersiap separa siap. Lebih kurang 6:20 pagi barulah LY keluar dari bilik untuk ke dapur. Masak air - buat milo - bersarapan ala kadar roti atau biskut untuk alas perut. Almaklumlah orang ada gastrik mana boleh tak isi perut kan. Nanti pengsan dekat sekolah siapa yang susah???

LY sarapan lambat2. Sambil usha2 housemate LY keluar masuk toilet-dapur. Bilik dia tak ada toilet macam bilik LY. Disebabkan dia tak sembahyang macam kita, tak bersiap macam  kita (pakai tudung) , selalunya dia bangun dalam pukul 6:30. Maka, sambil2 LY makan tu, dia pun bersiap. Dan minum milo suam sambil berdiri je......dia okay. LY capai tudung...1 minit je kot nak pakaikan. Capai kunci. Tutup lampu. Tutup pintu. Sarung sandle. Kunci rumah. Jangan ulang baca ayat seterusnya. LY jalan keluar dari tangga pertama kuarters jam 6:55. Tu paling awal. Paling lewat 7:05 [lewat sebab buat roti nak bawak bekal].

Jalan kaki sejauh 1 minit ke pintu pagar  antara kuarters dan sekolah. Jalan lagi. Punch card dekat pejabat. Belum pernah jadi yang pertama sampai dekat sekolah pun, LY okay. Selalunya GPK-Koku yang bukak pejabat pagi2 ni.

 
[yang 2 hari atas tu sebab ofis yang bukak lambat sebab yang pegang kunci tak datang....maka tunggu orang kedua yang pegang kunci datang]




Jalan naik tangga bukak pintu bilik guru 2 sebab LY yang pegang kunci bilik tu. LY selalunya check buku budak2 takpun kemas2 meja yang sentiasa kemas. 10 minit sebelum turun perhimpunan duduk2 je kat dbilik guru tu. [perhimpunan tak rasmi sebab ada aktiviti].


LY mengajar 2 kelas untuk Matematik tingkatan 1. 2 kelas Sains tingkatan 1. 1 kelas Sains OPSMI program (ni ala2 kelas pemulihan bahasa sebelum belajar sains betul2, ni kelas paling hujung, so far LY mengajar perkataan2 English-BM....lesson plan just copy dari silibus yang tersedia ada). LY bagi nota Sains dan selalunya 15 minit sebelum kelas habis, LY round table check buku budak mana yang sempat. Siapa tak salin nota, masa tu jugak boleh detect. Dan terus dapat hadiah. Zapppp....rotan pun nak kena tukar ni.

LY mengajar kelas hujung. Tak ada guna bagi kerja banyak dekat budak2. Tak ada maknanya diorang nak buat HOMEWORK kalau LY bagi. LY bagi latihan dekat papan hitam lepas tu budak jawab. Habis kelas, terus kutip. LY kutip buku 5 minit sebelum kelas habis. Time tu jugak LY check sorang2 siapa tak hantar buku. Time tu jugak LY suruh diorang keluar pergi bilik disiplin ambil hadiah dekat bontot masing2. Sekarang ni, semua dah hantar kerja dan tulis cantik2. Sebab LY bagi GOOD dekat siapa tulis comel2.

LY kan ada pengalaman dekat 10 tahun mengajar tuisyen. 10 tahun jugak dah biasa menanda buku budak. Maka, LY selalunya tak ambil masa yang lama nak tanda buku sebanyak 40 + 45 tu. Dan kalau kelas tu pagi, waktu tengahari LY dah pulangkan buku tu balik. Kalau kelas tu tengahari/petang. Pagi esok tu LY dah bagi atau masa kelas LY bagi buku tu balik.

SMM??? Ni mungkin LY belum belajar apa2 lagi. Sebabnya, SMM diuruskan oleh seorang guru senior bagi semua tingkatan 1. Buku kedatangan ??? So far belum isi lagi sebab kelas mungkin ada rombakan kelas lepas cuti TBC ni.

Kerja2 Ko-ku, tak banyak kot. Sebab jadi AJK je. Bukan sebab kita orang baru, tapi memang pengurusan nak bagi LY ni jawatan AJK. Kawan2 yang sama posting ni pun, selalu merungut sebab hal2 jawatan guru penasihat Koku ni. Ada yang jadi penyelaras, ada yang jadi ketua. Memang dalam sebelas tu, LY yang PALING BERTUAH sebab tak dibebani dengan jawatan2 besar. Di tambah lagi bertuahnya sebab ajar tingkatan 1 je. Opsyen sendiri pulak tu. Kawan2 LY dekat sini, ada yang kena mengajar Seni, Sivik, Moral. Yang bukan bidang masing2.

Cikgu Syima, ni semua berkaitan takdir. Yang buruk itu dugaan, yang baik itu ujian. Setiap yang terjadi ada sebab dan pasti ada hikmahnya. Janganlah kita memandang kesenangan orang lain sehingga merungut dengan rezeki ujian dugaan yang diberikan kepada kita. Hikmah yang LY nampak, pasti cikgu Syima ketika ini sudah cekap dalam hal2 pengurusan. Sudah mampu buat pengurusan masa dengan lebih baik. Cikgu Syima tak perlu mencemburui dengan kesenggangan masa yang LY tempuhi. LY sekadar memeriahkan bilik guru 2 tu yang di huni oleh 7 orang termasuk LY. Kami semua cikgu baru. LY sekadar menghiburkan teman2 yang tengah tension dengan kerja2 menimbun. LY main waktu senggang. Taklah sampai habis buah tu kitorang main. Setakat 20 minit macam tu je.

Cikgu Syima, sudah tertulis, destinasi LY macam ni, apa lagi yang LY boleh nyatakan. LY terkenang kembali pertama kali LY mendaftar di sini bersama 10 yang lain. GPK Akademik ada bertanya siapa yang sanggup mengajar yang bukan opsyen di sekolah ini. LY seorang saja yang sanggup angkat tangan dan willing nak volunteer mengajar subjek lain. Dan hikmah dari keberanian tu, LY dapat mengajar subjek opsyen (Matematik + Sains) serta jawatan2 kecil sahaja. Bila dibandingkan yang lain tak willing tu, semua kena mengajar subjek bukan opsyen. Dan dapat jawatan besar2 dan susah. Kawan2, semangat buat kerja.

Masalah dengan budak2, hanya masa dalam kelas je. Masalah dengan pengurusan hanya masa sekolah sahaja. Apa yang nak di pening2kan. Orang minta kita buat itu ini, kita buat itu ini macam yang dia minta. Bila dah selesai, hati kita pun senang. Bukan mengeluh. [Kadang2 merungut tu yang buat kita rasa terbeban].

Cikgu Syima, janganlah dikhuatii apa2. Ini baru bulan pertama kita di sekolah. Untuk bulan2 dan tahun2 yang mendatang, sama2lah kita berdoa, agar perjalanannya sentiasa penuh dengan corak gembira dan warna kecerian yang mematangkan kita dalam kerjaya pilihan ini. Selamat bekerja semua.

Lain2 hal, LY makan dekat kantin kadang2 sebab makan bekal cikgu Fiza dan cikgu Liza. Beli kuih buat bekal nak kumpul tenaga lepas marah2 budak. Beli lauk dekat kantin, makan sambil bercerita hal2 sekolah dengan Chee dekat rumah. Makan malam sorang2 sebab Chee jarang makan malam. Melepak rumah jiran. Makan2 dekat rumah jiran. Jalan2 teman beli barang dekat Giant Lukut dengan kawan2.Buat lesson plan kadang2 waktu malam. main FB dan blogwalking.
 [LY main math magic pagi Jumaat lepas sebelum turun perjumpaan agama]

 [kesian Chee, kena belasah pagi2 hari dengan LY]

~batubersurat: haammmeeekk kau entry berjela~

2 comments:

Nurhasyimah Musa said...

mak aih!! berjela giler entry kau..haha..

Wahai Cik Yan, ketahuilah bahawasanya saya tidak cemburu langsung pun dengan kesenggangan kamu. Malah tidak juga mahu merungut dengan kesibukan ini.
Sebabnya, dah tahu dah sekolah aku tu memang banyak kerja. Dan aku suka bila banyak kerja daripada duduk termenung tak tahu nak watpe macam kat sekolah praktikal dulu.

Bak kata kau. "Saya banyak kerja, saya okay!!" =)

Lady Ya-alif-nuN said...

aku tau nape ko suke bnyk kerja...sebab nt ko penat...ko trus tdo kat umah...

kalo ko berjaga....ko x okay...
hehehe....